تست عملکرد مثانه

تست عملکرد مثانه که تست نوار مثانه و همچنین تست یورودینامیک نیز نامیده می شود، به تعیین وضعیت عملکرد مثانه کمک می کند.

این تست ها روی توانایی مثانه در نگه داشتن ادرار و آزاد کردن پیوسته آن تمرکز دارند.

ممکن است در صورتی که بیمار، علائمی مانند نشت ادرار، ادرار دردناک، احساس نیاز فوری به ادرار یا مشکلاتی در تخلیه کامل مثانه داشته باشد، تست های عملکرد مثانه توصیه شود.

تست عملکرد مثانه، بر اساس علائم، از معاینات ساده تا تست های پیچیده تر متفاوت هستند.

تست عملکرد مثانه و پلی نوروپاتی آمیلویید خانوادگی

پلی نوروپاتی آمیلویید خانوادگی (FAP)، یک بیماری ژنتیکی است که از جهش در ژن TTR ناشی می شود.

ژن TTR، دستورالعمل لازم برای تولید پروتئینی به نام ترنس تایرتین را در کبد فراهم می کند، که برای انتقال ویتامین A و تایروکسین در بدن مهم است.

بیش از 100 جهش در ژن TTR شناسایی شده اند که می توانند منجر به عملکرد نامناسب پروتئین TTR و تجمع رسوبات پروتئینی غیرطبیعی به نام آمیلویید هستند.

این آمیلوییدها تمایل دارند در بخش های مختلف بدن، عمدتا در سیستم عصبی و قلب رسوب کنند.

FAP، عملکرد سیستم عصبی خودکار را تحت تاثیر قرار می دهد (نوروپاتی خودکار) و اغلب منجر به عملکرد نامناسب مثانه، عارضه ای به نام مثانه نوروژنیک می شود.

تست های متعدد عملکرد مثانه می تواند میزان اختلال مثانه ناشی از نوروپاتی خودکار را ارزیابی کند.

انواع تست عملکرد مثانه

انواع تست عملکرد مثانه

تست های مختلفی برای عملکرد مثانه یا تست یورودینامیک وجود دارد. یک متخصص بالینی می تواند یک یا بیش از یکی از این تست ها را بر اساس علائم مشاهده شده تجویز کند.

اوروفلومتری

اوروفلومتری، سرعت و حجم ادرار را اندازه گیری می کند. از بیمار خواسته می شود در جایگاه به خصوصی که مجهز به یک وسیله سنجش است، ادرار کند.

ابزار، جریان ادرار را در هر ثانیه روی یک نمودار ثبت می کند که این کار به اورولوژیست در تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن جریان کمک می کند.

جریان غیرطبیعی حاکی از آن است که عضلات مثانه درگیر شده اند یا جریان ادرار مسدود شده است. برای این تست، نیاز به هیچ بیهوشی نیست.

اندازه گیری ادرار باقی مانده پس از تخلیه

این تست، حجم ادرار باقی مانده در مثانه پس از ادرار را تعیین می کند. این مقدار می تواند با استفاده از فراصوت، بدون نیاز به بیهوشی اندازه گیری شود.

در روشی دیگر، یک اورولوژیست، یک سوند را از طریق ورودی مجرای ادراری در داخل مثانه قرار می دهد تا ادرار باق مانده را بیرون بکشد.

اگر حجم ادرار در مثانه، 100 میلی لیتر یا بیشتر باشد، نشان دهنده آن است که یک ناهنجاری در عملکرد مثانه وجود دارد.  این فرآیند نیازمند بی حسی موضعی است.

تست سایتومتریک

تست سایتومتریک، میزان ادراری را که مثانه می تواند نگه دارد، فشار داخل مثانه و وضعیت مثانه در آغاز احساس نیاز فوری به ادرار را اندازه گیری می کند.

برای انجام این تست، اورولوژیست، یک سوند را برای تخلیه مثانه نصب می کند. سپس، یک سوند دیگر با یک ابزار اندازه گیری فشار، به نام مانومتر نصب می شود تا فشار داخب مثانه را اندازه گیری کند.

مثانه با آب گرم پر می شود و از بیمار خواسته می شود زمانی که احساس نیاز فوری به ادرار ایجاد می شود، متخصص سلامت را مطلع کند.

این تست همچنین می تواند نشان دهد آیا هیچ گونه انقباض غیر ارادی مثانه وجود دارد. برای این فرآیند، نیاز به بی حسی موضعی است.

اندازه گیری فشار نقطه نشت

این تست می تواند به ارزیابی نوع مشکل مثانه که باعث نشت ادرار شده است، کمک کند.

این تست، در حالی که مثانه طی تست سایتومتری پر می شود، انجام می شود و می تواند امکان خواندن فشار مثانه در زمان نشت ادرار را فراهم کند.

الکترومایوگرافی

الکترومایوگرافی یا تست نوار عصب و عضله می تواند برای شناسایی فعالیت الکتریکی در عضلات و اعصاب مثانه به کار رود.

الگوی سیگنال های الکتریکی نشان می دهد آیا آسیب عضلانی یا عصبی وجود دارد.

معمولا الکترودها روی پوست قرار می گیرند و نیاز به بی هوشی نیست، اما در صورتی که الکترودها در داخل یک سوند نصب قرار گرفته باشند و در داخل مجرای ادراری یا مقعد نصب شده باشند، ممکن است نیاز به بی حسی موضعی باشد.

تست نوار مثانه ویدئویی

تست نوار مثانه ویدئویی از اشعه ایکس یا فراصوت برای ثبت تصاویر و ویدئوها از مثانه در طول پر شدن و تخلیه شدن استفاده می کنند.

در صورت استفاده از اشعه ایکس، مثانه با یک مایع کنتراست زا پر می شود تا روی فیلم اشعه ایکس، به صورت روشن دیده شود.

در صورت استفاده از فراصوت، مثانه با استفاده از یک سوند با آب گرم پر می شود. و از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از مثانه استفاده می شود.

این کار به متخصص بالینی کمک می کند عملکرد مثانه بیمار را بهتر درک کند.

برای هیچ یک از این فرآیندها، نیاز به بیهوشی نیست. اما ممکن است در هنگام نصب سوند در داخل مجرای ادراری، نیاز به بی حسی موضعی باشد.

اطلاعات بیشتر

به مدت چند ساعت پس از انجام تست های عملکرد مثانه، ممکن است بیمار، هنگام ادرار، کمی احساس ناراحتی کند.

نوشیدن یک لیوان آب در هر 30 دقیقه، باید به تسکین ناراحتی کمک کند. نگه داشتن یک حوله گرم و مرطوب در اطراف ورودی مجرای ادراری نیز می تواند مفید واقع شود.

نیاز به آنتی بیوتیک، به طور نادر اتفاق می افتد. و تنها در صورتی تجویز می شود که اورولوژیست احساس کند ریسک عفونت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: وازکتومی

کلینیک یادمان در غرب تهران با تیم اورولوژی دکتر علی حاجب، خدمات لازم جهت معاینه، تشخیص و درمان بیماری های مثانه و تست نوار مثانه را ارائه می دهد.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

کلینیک تخصصی مثانه و نوار مثانه غرب تهران

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام وقت بخیر
    تست مثانه چجوری باید انجام بشه؟
    دکتر برای خواهرم تجویز کردند ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

انواع درد و طبقه بندی آن
آسیب عصب زیر بغلی
keyboard_arrow_up