سوزش ادرار در کودکان

سوزش ادرار در کودکان

سوزش ادرار در کودکان – عامل شیمیایی

مجرای ادرار کانالی است که ادرار را از مثانه منتقل می کند. درکودکان دختر، دهانه مجرای ادرار بالای واژن است و در کودکان پسر، دهانه مجرای ادرار در نوک آلت تناسلی است. به احساس درد یا سوزش ادرار در کودکان و مجاری ادراری آنها دیسوریای کودکان اطلاق می شود.

سوزش ادرار در کودکان می تواند ناشی از هر عاملی باشد که مجرای ادرار را تحریک یا ملتهب می کند. گاهی اوقات علت سوزش ادرار کودک شما قطعی نیست. اما شایع ترین دلیل سوزش ادرار در کودکان خردسال تحریک شیمیایی است. صابون ها یا لوسیون های پوستی که به داخل مجرای ادرار نفوذ می کنند، می توانند باعث این واکنش شوند. این علائم معمولا در طی 1 تا 3 روز پس از آخرین تماس بهبود پیدا می کنند.

شناسایی علت اصلی سوزش ادرار به شرح حال دقیق، معاینه بدنی دقیق و ارزیابی آزمایشگاهی متمرکز در صورت لزوم نیاز دارد.

سوزش ادرار در کودکان – عامل شیمیایی

سوزش ادرار در کودکان – عامل عفونی

گاهی اوقات عفونت مثانه باعث سوزش ادرار در کودکان می شود. آزمایش ادرار می تواند وجود یا عدم وجود این عفونت را نشان دهد. عفونت باکتریایی مثانه با آنتی بیوتیک درمان می شود. گاهی اوقات کودکان ممکن است به عفونت ویروسی مثانه مبتلا شوند. این نوع سوزش ادرار در کودکان با گذشت زمان بهتر می شود. برای عفونت ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

سوزش ادرار در کودکان دختر

سوزش ادرار همچنین ممکن است در کودکان دختر مبتلا به التهاب در ناحیه خارجی واژن (بثورات یا عفونت واژن) ایجاد شود که درمان آن به علت سوزش واژن بستگی دارد. ممکن است پزشک  برای رفع سوزش ادرار در کودکان دختر کرم یا پماد خاصی تجویز کند.

عفونت واژن ممکن است باعث ترشحات واژن و سوزش ادرار در کودکان دختر شود. با کشت این ترشحات تواند این مسئله را تشخیص دهد. در ایم مورد برای درمان سوزش ادرار در کودکان دختر ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد.

چسبندگی لب های واژن یکی از دلایل عمده سوزش ادرار در کودکان دختر است. در این مورد می توان از کرم استروژن برای درمان چسبندگی استفاده کرد.

آسیب های جزئی در نتیجه خودکاوشگری کودک نیز می تواند منجر به سوزش ادرار شود. در موارد نادر، سوزش ادرار در کودکان دختر نتیجه آسیب محلی ناشی از سو استفاده جنسی است.

درمان سوزش ادرار کودکان در خانه

این نکات به شما کمک می کند تا از فرزند خود در خانه مراقبت کنید:

• اندام تناسلی را به آرامی با پارچه و آب صابون بشویید. اطمینان حاصل کنید که صابون به داخل مجرای ادرار وارد نمی شود. سپس محل را به خوبی خشک کنید.

• اگر فکر می کنید صابون حمام باعث ایجاد سوزش ادرار در کودک شده است، برای شستشوی کودک خود از وان حمام استفاده نکنید.

• می توانید از کرم های معمولی ضد سوختگی برای رفع احساس ناراحتی در اطراف اندام تناسلی کودک استفاده کنید.

درمان سوزش ادرار کودکان در خانه

چه موقع باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید

در صورت بروز هر یک از این موارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

  • علائم پس از گذشت 3 روز برطرف نمی شوند
  • تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • عدم توانایی در ادرار به دلیل درد
  • افزایش قرمزی یا بثورات در ناحیه تناسلی
  • تخلیه خون از آلت یا واژن

هرچه سن کودک پایین تر باشد، شکایت از سوزش ادرار  یا ادرار دردناک از دقت کمتری برخوردار است. بنابراین به عنوان مثال شکایت از سوزش ادرار در کودکان پنج ساله باید از اظهار ناراحتی از سوزش ادرار در کودکان دو ساله جدی تر گرفته شود.

اگرچه سوزش ادرار معمولا تنها شکایت این کودکان است، اما سوزش ادرار در کودکان اغلب با علائمی همراه است. صرف نظر از سن کودک، تقسیم علائم مرتبط به علائم ادراری خاص یا علائم غیر مشخص می توانید در تشخص و درمان سوزش ادرار در کودکان مفید باشد.

سوزش ادرار در کودکان دختر

علائم خاص موبوط به مجاری ادراری شامل هماچوری  ترشح، ادرار بدبو ، تکرر ادرار، فوریت ادرار، شب ادراری یا  بی اختیاری ادرار در روز است. پزشک باید در مورد قرار گرفتن کودک در معرض مواد شوینده، صابون های معطر، حمام های حباب دار یا پمادها و همچنین در مورد نوع پارچه های لباس زیر کودک، که هر یک از آنها می تواند مخاط مجرای ادرار یا مثانه را تحریک کند ، تحقیق و پرسش کند.

یک سابقه کامل در مورد زمان آموزش توالت، آخرین وقوع حوادث ادراری روزانه، شب ادراری و یبوست می تواند به تشخیص سندرم حذف ناکارآمد کمک کند. همچنین توجه داشته باشید که کودک به احتمال زیاد در صورت وقوع استمنا یا سو استفاده جنسی، آن را مخفی خواهد کرد و ممکن است در این موارد نیاز به صحبت با مشاور باشد.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فیلم تست نوار عصب و عضله (EMG)
نوار عصب و عضله کودکان
keyboard_arrow_up