بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

آیا بوتاکس درمانی برای کاهش اسپاسم پس از سکته مغزی مفید است؟

پس از سکته مغزی، ارتباط نادرست بین مغز و ماهیچه‌ها می‌تواند باعث انقباض غیرارادی عضلات و سفت شدن آن‌ها شود که به آن اسپاستیسیتی می‌گویند. یکی از راه های شل کردن عضلات تزریق بوتاکس برای بیماران سکته مغزی است.

به بیشتر بیماران سکته مغزی دقیقاً نحوه عملکرد بوتاکس گفته نمی شود، بنابراین آنها فقط نتایج کوتاه مدت را می بینند. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه می توانید دستاوردهای موقت خود را از بوتاکس درمانی به تسکین پایدار تبدیل کنید.

بوتاکس برای کاهش اسپاسم پس از سکته مغزی

اسپاستیسیتی وضعیتی است که در آن عضلات به دلیل انقباض طولانی مدت عضلانی پس از آسیب های عصبی مانند سکته، سفت می شوند. بیماران ممکن است احساس کنند اسپاستیسیتی مشکلی در عضلات است، اما این مشکل از ارتباط نادرست بین مغز و ماهیچه‌ها ناشی می‌شود.

بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

هنگامی که سکته مغزی به قشر حرکتی آسیب می رساند، توانایی مغز برای پیام رسانی به ماهیچه ها برای انقباض یا شل شدن مختل می شود. این ارتباط نادرست می تواند باعث انقباض چندین ماهیچه به طور همزمان در حالت بدون استراحت و باعث اسپاسم شود.

با تزریق مستقیم بوتاکس به عضلات آسیب دیده، اسپاستیسیتی را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد. بوتاکس (سم بوتولینوم A) به عنوان یک بلوک عصبی عمل می کند که از انتشار مواد شیمیایی که به ماهیچه های شما سیگنال می دهد تا سفت شوند، جلوگیری می کند. در نتیجه عضلات شما شل می شوند.

تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده که کاهش اسپاسم با بهبود قابل توجهی در عملکرد بازو پس از سکته مغزی مرتبط است. این نشان می دهد که دوز متوسط بوتاکس به کاهش اسپاستیسیته به اندازه کافی کمک می کند تا امکان بهبود عملکرد را بدون کاهش قابل توجه قدرت فراهم کند.

با این حال، درک این نکته مهم است که بوتاکس برای بیماران سکته مغزی یک راه حل دائمی نیست. از آنجایی که بوتاکس علت اصلی اسپاستیسیتی را برطرف نمی کند، نتایج موقتی را ارائه می دهد. پس از تزریق بوتاکس برای بیمار سکته مغزی، اثرات آن به طور کلی حدود 3-6 ماه باقی می ماند. مگر اینکه تزریق دیگری انجام دهید، اسپاستیسیتی مجددا عود می کند.

اما با استفاده از کاهش تون عضلانی در حین استفاده از بوتاکس و تمرکز بر علت اصلی اسپاستیسیتی (بازیابی ارتباط مغز و عضله)، افراد می توانند اسپاسم طولانی مدت را تسکین دهند.
در بخش بعدی، به برخی از عوارض جانبی مرتبط با بوتاکس می پردازیم.

بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

عوارض بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

در حالی که بوتاکس می تواند شکل موثری از درمان اسپاستیسیته برای بازماندگان سکته مغزی باشد، عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.
عوارض جانبی رایج بوتاکس عبارتند از:
• درد
• خستگی
• حالت تهوع
• ضعف عضلانی
• سردرد
• کبودی
• درد مفاصل

در حالی که درد عمومی و کبودی در نزدیکی محل تزریق طبیعی است، عوارض جدی تری مانند ضعف عضلانی، مشکلات تنفسی، مشکلات بینایی و از دست دادن کنترل مثانه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر بعد از تزریق بوتاکس برای بیمار مغزی با این عوارض مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید.
در بخش بعدی، نحوه استفاده از بوتاکس برای بهبود تسکین دائمی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

چگونه می توان فواید بوتاکس برای بیماران سکته مغزی را به حداکثر رساند؟

وقتی بوتاکس را همراه با فیزیوتراپی برای بازیابی ارتباط مغز و عضله خود استفاده نکنید، به یک درمان موقت تبدیل می شود.

این کار مانند استفاده از مسکن برای مچ پای شکسته بدون استفاده از گچ است. مسکن‌ها درد را از بین می‌برند، اما شما کاری برای درمان ریشه‌ای مشکل انجام نمی‌دهید.

به همین دلیل است که درمان اسپاستیسیته در هر دو سطح مهم است: علائم را به طور موقت با تزریق بوتاکس به بیمار سکته مغزی تسکین دهید و با انجام تمرینات توانبخشی علت اصلی را در طولانی مدت درمان کنید.

استفاده از بوتاکس بدون شرکت در فیزیوتراپی و/یا کاردرمانی باعث موقتی شدن درمان می شود. اما اگر از اثرات بوتاکس برای ایجاد فرصتی برای ورزش یا فیزیوتراپی استفاده کنید، آنگاه می توانید نتایج طولانی مدت آن را مشاهده کنید.

بهبودی پس از سکته مغزی امکان پذیر است زیرا مغز می تواند از نوروپلاستیسیته استفاده کند. توانایی سیستم عصبی مرکزی برای سازماندهی مجدد خود بر اساس رفتارهای شما است. تمرین مداوم حرکات متاثر از سکته مغزی به ارتباط مجدد این عملکردها با مناطق سالم و آسیب نخورده مغز کمک می کند. در نتیجه، این حرکات دیگر تحت تأثیر اسپاستیسیتی قرار نخواهند گرفت.

ترزیق بوتاکس برای بیمار سکته مغزی ، ماهیچه ها را شل می کند تا بتوانید در کوتاه مدت حرکت کنید و تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی خود را تقویت کرده و تغییرات عصبی انطباقی را در مغز تقویت کنید تا بتوانید در طولانی مدت به حرکت خود ادامه دهید.

بوتاکس برای بیماران سکته مغزی

بنابراین تزریق بوتاکس برای بیماران سکته مغزی می تواند به طور غیرمستقیم به توانبخشی سکته مغزی کمک کند، به‌ویژه برای بیمارانی که به دلیل اسپاستیسیتی نمی‌توانند تحت درمان قرار بگیرند.

ترزیق بوتاکس به بیمار سکته مغزی به خودی خود اسپاستیسیتی را در درازمدت برطرف نمی کند – بلکه فرصتی برای ورزش و انجام تمرینات ایجاد می کند که می تواند اسپاستیسیتی شما را برای همیشه بهبود بخشد.

به عبارت دیگر بوتاکس فرصت ورزش و تحرک و فیزیوتراپی را ایجاد می کند و این همان چیزی است که منجر به بهبود اسپاستیسیتی یا اسپاسم می شود.

بنابراین به طور کلی، بوتاکس زمانی که به عنوان فرصتی برای حرکت دادن عضلات آسیب دیده و سیم کشی مجدد مغز شما استفاده می شود، یک درمان عالی برای اسپاستیسیتی است.

بوتاکس به تنهایی نتایج موقتی ایجاد می کند. اما بوتاکس همراه با تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی نتایج ماندگاری ایجاد می کند.

بوتاکس برای بیماران سکته مغزی: نکات کلیدی

اگر بعد از سکته مغزی دچار اسپاسم شده اید، بوتاکس می تواند راه حل موثری باشد. با این حال، ضروری است که در حالیکه از اثرات آرامش‌بخش عضلانی آن بهره می برید، در درمان‌های توانبخشی فشرده برای ارتقای تسکین اسپاستیسیتی طولانی‌مدت شرکت کنید.

بدون پرداختن به علت اصلی اسپاستیسیتی، افراد فقط تسکین کوتاه مدت را تجربه خواهند کرد.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بهتر بفهمید بوتاکس چیست و چگونه از آن برای درمان موثر اسپاستیسیتی استفاده می شود. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر و تعیین وقت برای ملاقات با متخصص مغز و اعصاب با ما تماس بگیرید.

021-88073136
0939-7413191

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

میگرن کودکان
بیماری نورون حرکتی فوقانی
keyboard_arrow_up