تنگی نفس در اثر مشکلات قلبی

تنگی نفس در اثر مشکلات قلبی

چه زمانی تنگی نفس نشانه مشکلات قلبی است

بسیاری از مشکلات قلبی مختلف می توانند تنگی نفس ایجاد کنند. نفس تنگی ناشی از مشکلات قلبی ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی و در طول زمان بروز کند. همچنین ممکن است فقط در حین فعالیت بدنی یا در موقعیت های استرس زا رخ دهد.

هرگز نباید تنگی نفس غیرقابل توضیح را نادیده بگیرید، زیرا احتمال وجود یک بیماری زمینه ای جدی وجود دارد. اگر دچار تنگی نفس شدید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

ما در کلینیک یادمان برای پیشگیری و درمان عارضه ها و بیماری‌های موثر بر قلب بیماران و در عین حال حفظ و بهبود کیفیت زندگی آنها، تلاش می کنیم.

کلینیک یادمان طیف گسترده ای از خدمات قلبی-عروقی را ارائه می دهد. بیماران ما می توانند برای تشخیص و درمان عارضه های ساده و پیچیده، به فناوری های پیشرفته در درمان قلب دسترسی داشته باشند.

اگر نگرانی هایی در مورد سلامت قلب دارید، مراجعه به متخصص قلب بسیار مهم است. علائم بیماری قلبی طیف گسترده ای دارد و برای شناسایی و درمان این مشکلات به یک ارزیابی جامع نیاز است.

تنگی نفس غیر قابل توضیح ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی در ساختار یا عملکرد قلب باشد. اگر این تنگی نفس به صورت ناگهانی بوده و در مدت کوتاه قطع نشد و همراه با علائم دیگری مانند سرگیجه و حالت تهوع بود حتما سریع تر به پزشک یا مراقبت های فوری (اورژانس) مراجعه کنید. شما می توانید برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان نارسایی های قلبی با کلینیک یادمان تب در تهران تماس بگیرید.

در زیر لیستی از بیماری های قلبی جدی و شایع که ممکن است با تنگی نفس ارتباط داشته باشند، آورده شده است.

بیماری عروق کرونر

دو شریان کرونری اصلی، شریان کرونر اصلی چپ و راست، خون را به قلب می رسانند. این شریان ها ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند که منجر به مشکلات جدی و بالقوه خطرناک شود.

بیماری عروق کرونر (CAD) شایع ترین نوع بیماری قلبی در ایالات متحده است و زمانی که این عروق در اثر تجمع پلاک در دیواره عروق کرونر، باریک یا مسدود می شوند، رخ می دهد.

این رسوبات چربی که کلسترول (پلاک) زیادی دارند، سبب کاهش جریان خون به عضله قلب شده و منجر به عارضه ای به نام آنژین می شوند و خطر حمله قلبی را افزایش می دهند. علائم ممکن است تا زمان کاهش قابل توجه جریان خون ظاهر نشوند.

تنگی نفس، به ویژه در حین فعالیت، ممکن است یک علامت غیر معمول از آنژین بوده و به دلیل یک بیماری عروق کرونر زمینه ای باشد.

بیشتر بخوانید : علائم بزرگ شدن قلب (کاردیومگالی) و عوارض آن

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که عضله قلب برای داشتن عملکرد صحیح، به اندازه کافی خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمی کند.

متأسفانه، ممکن است تا زمان بروز حمله قلبی، هیچ علامتی از CAD نداشته باشید. به همین دلیل ایجاد یک رابطه قوی و مشارکتی با ارائه دهنده خدمات درمانی خود و برنامه ریزی برای انجام چکاپ های توصیه شده برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری قلبی ضروری است.

به ویژه اگر عوامل خطرزا برای ابتلا به CAD را داشته باشید. فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر از جمله این عوامل خطرزا هستند.

در حالی که درد قفسه سینه شایع ترین علامت حمله قلبی است، بیماران به ویژه زنان ممکن است عمدتاً تنگی نفس و تشدید خستگی داشته باشند.

ممکن است پس از کمترین فعالیتی متوجه کاهش انرژی یا تنگی نفس شوید و احتمالا آن را به افزایش سن، کمبود فعالیت بدنی یا افزایش وزن نسبت دهید، اما این علائم ممکن است نشانه های اولیه بیماری قلبی یا حمله قلبی باشند.

علت تنگی نفس چیست

آریتمی قلبی

ناهنجاری‌های ریتم قلب، عارضه ای که در آن قلب یا به‌طور نامنظم، خارج از زمانبندی درست، خیلی سریع یا خیلی کند می‌زند، ممکن است با تنگی نفس همراه باشد، این عارضه معمولاً به راحتی قابل شناسایی است و می‌تواند با موفقیت بهبود یابد و در برخی موارد کاملا درمان شده و علائم به طور کامل از بین بروند.

پزشک احتمالا ابتدا در طول یک معاینه فیزیکی معمول متوجه آریتمی می شود. آریتمی ممکن است نشانه یک عارضه بی خطر یا موردی جدی تر باشد. علائم شایعی مانند تنگی نفس و سرگیجه باید توسط متخصص مورد ارزیابی قرار گیرند.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی عارضه ای است که در آن قلب قادر به پمپاژ خون کافی برای رفع نیاز بدن به خون، اکسیژن و سایر مواد مغذی نیست.

دلیل آن این است که عضله قلب بیمار برای پمپاژ خون کافی به بدن بسیار ضعیف است (نارسایی قلبی با کسر جهشی کاهش یافته) یا عضله قلب آنقدر ضخیم و سفت شده که برای پر شدن از خون به اندازه کافی شل نمی شود (نارسایی قلبی با کسر جهشی ثابت).

تنگی نفس شایع ترین علامت نارسایی قلبی است. یک احساس ناراحت کننده که ممکن است باعث ایجاد حس خفگی در شما شود.

تنگی نفس در ابتدا پس از فعالیت زیاد رخ می دهد، اما ممکن است به تدریج بدتر شده و در نهایت فرد در حالت استراحت نیز نفس تنگی داشته باشد. معمولاً با دراز کشیدن به پشت بدتر می شود و بیماران گاهی اوقات از خواب بیدار می شوند و می نشینند تا نفس بکشند.

علل نارسایی قلبی شامل CAD، فشار خون بالا برای مدت طولانی و کاردیومیوپاتی _بیماری آسیب دیدگی یک عضله قلب _ است که ممکن است ارثی باشد یا پس از بیماری هایی مانند فشار خون بالا، CAD و سارکوئیدوز ایجاد شود.

عفونت‌هایی که مستقیماً به قلب آسیب میزنند (میوکاردیت) نیز از دلایل ضعف عضله قلب هستند که مهم‌ترین آن‌ها گزارش‌های متعددی از Covid 19 است که باعث میوکاردیت و در نهایت منجر به کاردیومیوپاتی و نارسایی قلبی می‌شود.

شناسایی و درمان به موقع نارسایی قلبی ضروری است. آزمایش‌هایی برای کمک به تعیین علت نارسایی قلبی وجود دارد و نشان داده شده است که درمان‌های در دسترس کیفیت زندگی بیمار را بهبود می‌بخشند و احتمال بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از نارسایی قلبی را کاهش می‌دهند.

علت تنگی نفس و راه های درمان آن

بیماری دریچه ای قلب

دریچه های قلب به طور معمول دو وظیفه دارند. 1. باز شوند تا خون از طریق آن جریان یابد. 2. حفظ جریان خون در یک جهت و جلوگیری از بازگشت خون در جهت مخالف.

در عارضه هایی که در آن دریچه‌های قلب تا آخر باز نمی‌شوند، دهانه دریچه‌ در نهایت باریک می شود که به آن تنگی دریچه یا استنوزیس می‌گویند. تنگی دریچه شدید، ممکن است به دلیل خود بیماری دریچه یا به دلیل منجر شدن به کاردیومیوپاتی و بیماری ریوی، تنگی نفس ایجاد کند.

اگر دریچه ای به علت بیماری به طور کامل بسته نشود، خون به سمت عقب نشت می کند، به این حالت نارسایی می گویند و در صورت شدید بودن ممکن است منجر به تنگی نفس شود.

بیماری دریچه قلب به راحتی با معاینه فیزیکی کامل و آزمایشاتی مانند اکوکاردیوگرام قابل تشخیص است.

درمان بیماری دریچه قلب در صورت شروع زودهنگام موفقیت‌آمیزتر است، قبل از اینکه بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی و سایر اثرات غیرقابل برگشت بیماری‌های دریچه‌ قلب مانند بیماری ریوی شوند.

پریکاردیت

پریکارد دارای دو لایه نازک بافتی است که قلب را احاطه کرده اند و به التهاب این بافت پریکاردیت گفته می شود. فرد مبتلا به پریکاردیت ممکن است درد قفسه سینه و تنگی نفس داشته باشد. عفونت های ویروسی و اختلالات خود ایمنی از دلایل پریکاردیت هستند.

پریکاردیت به طور معمول خود به خود برطرف می شود، اما ممکن است شدید یا مزمن شود، شناسایی و درمان علت زمینه ای آن مهم است.

پریکاردیت و تنگی نفس

تنگی نفس نشانه چیست

معمولاً این موقعیت های خوشحال کننده هستند که نفس شما را بند می آورند. اما اگر حتی کارهای ساده ای مانند راه رفتن در یک مسیر کوتاه یا بالا رفتن از پله‌ها شما را به نفس نفس بیاندازد، چه؟

احساس تنگی نفس همیشگی، ممکن است یک علامت هشدار از طرف بدن شما باشد که نشان می دهد چیزی نیاز به توجه پزشکی دارد.

ما در کلینیک یادمان اغلب با بیمارانی سرو کار داریم که دچار نفس تنگی هستند. اگر شما هم نفس تنگی دارید و نمی دانید باید چه کنید، ما می توانیم به شما راه هایی را ارائه دهیم که راحت تر نفس بکشید.

علت تنگی نفس

تنگی نفس نشانه یک مشکل یا مشکلات زمینه ای است، نه خود یک بیماری. طیف کاملی از دلایل وجود دارد که می تواند باعث تنگی نفس افراد شود، اما اغلب از یک مشکل ریوی (مربوط به ریه ها) یا قلبی عروقی (مربوط به قلب) ناشی می شود.

شروع ناگهانی تنگی نفس ممکن است نشان دهنده یک مشکل کاملا جدی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، مانند حمله قلبی، لخته شدن خون در ریه ها یا مشکل در آئورت.

تنگی نفس نشانه چیست

علل زمینه ای تنگی نفس

از نظر ریوی، می تواند ناشی از اختلالات موثر بر مجاری تنفسی باشد، مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD). انواع مختلف فیبروز ریوی یا فشار خون ریوی از علل ریوی کمتر شایع تنگی نفس است.

اضافه وزن می تواند تنفس را دشوار کند، همانطور که برخی از بیماری های عصبی-عضلانی یا تعداد کم سلول های خونی (کم خونی) می تواند باعث ایجاد حس دشواری در تنفس شوند.

از لحاظ قلبی عروقی، تنگی نفس در میان افراد مبتلا به نارسایی قلبی، شایع است. معمولاً همراه با دیابت، فشار خون بالا یا فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. دریچه های نشت کننده یا تنگ (بیش از حد باریک) می توانند به طور مشابه باعث تنگی نفس شوند.

همچنین ممکن است برای مشکلات تنفسی یک فرد، بیش از یک مشکل تشخیص داده شود.

بیشتر بخوانید : تشخیص و درمان نارسایی سیستولیک قلبی و علائم آن

علائم تنگی نفس

علائمی وجود دارد که بیماران باید به آنها توجه کنند:

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • سرگیجه یا غش کردن هنگام فعالیت
  • داشتن مشکلات تنفسی در شب
  • احتباس مایع زیاد یا افزایش مقدار مایع جمع شده (ادم)
  • بالا آوردن خون با سرفه

اینها همه می توانند نشانه هایی از رخ دادن یک اتفاق جدی باشد و شما باید به پزشک مراجعه کنید. شروع ناگهانی علائم فوق مستلزم ارزیابی فوری است.

هرچه زودتر متوجه مشکل شوید، شانس بیشتری برای اقدام به موقع خواهید داشت، قبل از اینکه دچار آسیب تدریجی یا غیرقابل برگشت شوید.

علائم تنگی نفس قلبی

سولات متداول درباره تنگی نفس

بیماران در اولین مراجعه در چه وضعیتی هستند

بسته به شدت تنگی نفس، طیف وسیعی را در بر می گیرد. اگر قابل توجه باشد، می تواند بر عملکرد روزانه و کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد. شنیدن اینکه حتی بالا رفتن از یک پله یا به سادگی راه رفتن باعث مشکل در تنفس می شود، غیرمعمول نیست.

چه کسانی بیشتر برای ارزیابی به پزشک مراجعه می کنند

این یک تقسیم تقریباً یکنواخت بین دو جنسیت است. با این حال، افراد مسن بیشتری با مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه می کنند.
تشخیص علت تنگی نفس در افراد مسن می تواند چالش برانگیزتر باشد زیرا ممکن است مشکل تنفسی آنها علل پزشکی متعددی داشته باشد.
در جمعیت مسن، نوعی از نارسایی قلبی به نام نارسایی قلبی دیاستولیک (مشکلی در شل شدن عضله قلب) یکی از علل شناخته شده تنگی نفس است.

مشکل تنفس چگونه درمان می شود

باز هم به علت اصلی باز می گردد. وقتی صحبت از تنگی نفس می شود، واقعاً باید بفهمیم که چه مشکلی باعث آن شده است. “قرص تنگی نفس” وجود ندارد، بنابراین درمان واقعاً وابسته به دلیل اصلی است و تشخیص دقیق آن بسیار مهم می باشد.
بدترین سناریو عدم یافتن علت و از دست دادن فرصت برای مداخله در عارضه قابل درمان است. در موارد شدید بیماری، عدم درمان علت زمینه ای می تواند کشنده باشد. با این حال، با ابزارهای تشخیصی فعلی، شانس بسیار معقولی برای تشخیص و درمان مشکل وجود دارد.

چه زمانی باید برای تنگی نفس به پزشک مراجعه کنید

“اگر بیماران می توانند به گذشته فکر کنند و بگویند: “من قبلا می توانستم X، Y و Z را انجام دهم – و اکنون به دلیل تنگی نفس نمی توانم”، زمان خوبی برای مراجعه است.

اگر تنگی نفس داشته باشم، باید فورا به متخصص مراجعه کنم؟

اگر علائم شدید نباشند، ارائه دهندگان مراقبت های اولیه (PCPs) معمولاً می توانند ارزیابی های اولیه را انجام دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه سالم نگه داشتن قلب، لطفاً از طریق تلفن با ما تماس بگیرید یا به صورت آنلاین درخواست نوبت دهید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

درد سیاتیک در دوران بارداری
تعویض دریچه آئورت قلب + ریسک ها و ریکاوری
keyboard_arrow_up