زگیل تناسلی در زنان + علائم، درمان به همراه عکس

زگیل تناسلی در زنان چیست به همراه عکس

زگیل تناسلی در زنان چیست

زگیل تناسلی در زنان اغلب به علت عفونت ناشی از آلوده شدن به زیر گروهی از ویروس های پاپیلومای انسانی (HPVs) است.

یک زیر گروه از HPV ها که دستگاه آنوژنیتال را عفونی می کنند، با ایجاد تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم باعث سرطان رحم می شوند. انواع دیگر HPV با سرطان اوروفارنکس (سرطان حلق) مرتبط هستند.

عفونت اچ پی وی شایع ترین بیماری مقاربتی STD است و معمولا باعث به وجود آمدن زگیل ها و سرطان ها می شود اما در برخی موارد علائمی را ایجاد نمی کند.

حدود 75 درصد از مردان و زنان در طول سنین باروری، درگیر عفونت های انتقال یافته از طریق رابطه جنسی می شوند.

هر سال، تقریبا 6 میلیون نفر دچار عفونت HPV می شوند و حدود 50 درصد از آنها بین 15 تا 25 سال دارند.

معمولا زگیل تناسلی در زنان درد ندارد، اما ممکن است باعث خارش، حساسیت یا سوزش در محل زگیل شود. در صورت مشاهده علائم برای درمان این عارضه می توانید به کلینیک یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

علائم زگیل تناسلی در زنان

سایر نشانه ها و علائم زگیل تناسلی در زنان شامل موارد زیر می باشد:

  • ظاهری شیار مانند یا شبیه گل کلم
  • زگیل های تناسلی در هر قسمتی از بدن که هنگام رابطه جنسی، در معرض تماس قرار دارند، ظاهر می شوند، برای مثال، در زنان، فرج، واژن، دهانه رحم یا کشاله ران (در مردان آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران یا کشاله ران).
  • تحریک پذیری در محل زگیل ها

عفونت اچ پی وی (زگیل های تناسلی) در مجاری تناسلی سرایت پذیر است و از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود اما امکان ابتلا به زگیل تناسلی از طرق دیگری غیر از رابطه جنسی نیز وجود دارد.

با درمان های خانگی یا سایر درمان ها می توان زگیل تناسلی یا عفونت HPV را درمان کرد.

روش های درمانی از طریق برداشتن زگیل تناسلی، روش های در دسترسی هستند اما احتمال بازگشت زگیل ها در آینده وجود دارد.

استفاده از کاندوم خطر انتقال HPV را در طول رابطه جنسی کاهش می دهد اما برای پیشگیری کامل از ابتلا به عفونت HPV کافی نیست.

زگیل تناسلی زنان عکس

چه کسانی به زگیل تناسلی مبتلا می شوند

در حقیقت، بیشتر افراد مبتلا به عفونت HPV هیچ علائم یا ضایعه ای ندارند. ابتلا یا عدم ابتلای یک شخص به عفونت HPV با انجام تست های شناسایی DNA این ویروس تعیین می شود.

علاوه براین، توانایی سیستم ایمنی در پاک کردن دائمی بدن از عفونت HPV مشخص نشده است.

نتیجه آزمایش بسیاری از افرادی که ابتلای آنها به عفونت HPV یکبار مثبت نشان داده شده و پس از آن جواب این آزمایش برای چندین ماه یا سال منفی مانده، پس از مدتی دوباره مثبت شده است.

در حال حاضر روشن نیست که این به دلیل نهان بودن عفونت ویروسی است یا فرد دوباره به این ویروس آلوده شده است.

افراد بدون علامت مبتلا به HPV (آنهایی که زگیل ها یا زائده های ناشی از HPV ندارند) نیز می توانند از طریق تماس جنسی این ویروس را به دیگران انتقال دهند.

غربالگری و درمان زودهنگام تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم تا حد قابل توجهی ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

در کشورهای در حال توسعه عدم وجود زیر ساخت های پزشکی یا امکانات مالی برای ایجاد برنامه های غربالگری، ابتلا به سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت HPV بسیار بالاتر است.

در حقیقت، هر سال حدود 500000 زن در سراسر جهان به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند و در بسیاری از کشورها، این بیماری شایع ترین دلیل مرگ میر ناشی از سرطان است.

زگیل تناسلی زنان چه شکلیه

علائم زگیل تناسلی در زنان

  • ظاهر زگیل های تناسلی به صورت برآمدگی ها یا برجستگی های رشد کرده و به رنگ گوشت است.
  • آنها ظاهری شبیه گل کلم دارند.
  • گاهی در محل زگیل ها علائمی مانند خارش، سوزش و حساسیت وجود دارد.
  • اندازه زگیل ها متفاوت است و ممکن است همزمان چندین زگیل وجود داشته باشد.
  • آنها ممکن است در هر جایی از بدن که در معرض تماس در رابطه جنسی بوده است، ظاهر شوند.

زنانی که زگیل تناسلی در داخل واژن آنهاست ممکن است هنگام رابطه جنسی خونریزی یا ترشحات غیرطبیعی واژینال داشته باشند.

اگرچه نادر است، اما در صورت درگیر شدن مجاری ادرار با زگیل تناسلی، احتمال خونریزی یا انسداد مجاری ادراری وجود دارد.

دوره نهفتگی برای زگیل تناسلی در زنان چقدر است

مدت زمان بین تماس با ویروس HPV و تشکیل زگیل تناسلی بسیار متفاوت است.

از آنجا که بسیاری از افراد آلوده به این ویروس هیچ علائم و زگیلی ندارند، نمی توان زمان تشکیل زگیل را پس از آلوده شدن به ویروس تعیین کرد.

زگیل ها ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها پس از آلوده شدن به این ویروس ظاهر شوند.

علائم زگیل تناسلی در زنان عکس

انواع زگیل های تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی و عفونت اچ پی وی ابتدا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و خطر آلوده شدن با افزایش تعداد شرکای جنسی افزایش می یابد.

عفونت HPV از طریق تماس پوست با پوست از جمله زمان دخول در رابطه جنسی پخش می شود.

بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. از این تعداد، بیش از 40 نوع می تواند باعث عفونت ناحیه تناسلی و مقعد در زنان و مردان شود. گاهی اوقات، آنها زائده هایی به نام کوندیلوما آکومیناتوم یا زگیل مقاربتی ایجاد می کنند.

یک زیر گروه از HPV ها که دستگاه آنوژنیتال (شامل ولو، واژن، پنیس، و مقعد ) را آلوده می کند باعث تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم و در نهایت سرطان دهانه رحم می شود.

عفونت HPV در ابتلا به سرطان های دیگر دستگاه آنوژنیتال نقش دارد.

انواعی از HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شود، علت سرطان آلت تناسلی و مقعد در مردان و همچنین زیر مجموعه ای از سرطان های سر و گردن (اوروفارنکس) نیز هستند.

شایع ترین انواع HPV که دستگاه آنوژنیتال را آلوده می کنند، انواع HPV 6، 11، 16 و 18 (HPV-6، HPV-11، HPV-16، و HPV-18) هستند، اما انواع دیگر HPV نیز می توانند عفونت ایجاد کنند.

در این میان، ضایعات ناشی از HPV-6 و HPV-11 مانند زگیل های تناسلی معمولاً خوش خیم هستند و انواع HPV کم خطر نامیده می شوند.

در مقابل، HPV-16 و HPV-18 انواعی هستند که بیشتر در سرطان های دهانه رحم و آنوژنیتال و همچنین دیسپلازی شدید دهانه رحم یافت می شوند. این ها متعلق به گروه پر خطر HPVها هستند.

انواع دیگر اچ پی وی با آلوده کردن پوست باعث ایجاد زگیل های معمولی در قسمت های دیگر بدن می شوند.

بعضی از انواع اچ پی وی ها (مانند HPV 5 و 8) به ندرت در افراد مبتلا به عارضه ای به نام اپیدرمودیسپلیژا وروسفورمیس (epidermodysplasia verruciformis) که به آن «دیسپلازی لِواندوفسکی-لوتز» و در زبان عامیانه «مرد درختی» هم می‌گویند باعث سرطان پوست می شوند.

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان

درمان زگیل تناسلی در زنان

هیچ درمانی به طور کامل و قطعی زگیل تناسلی ناشی از عفونت HPV را درمان نمی کند. تنها درمان ممکن برداشتن ضایعات ایجاد شده توسط ویروس است. متاسفانه حتی برداشتن زگیل ها نیز از سرایت ویروس جلوگیری نمی کند و زگیل ها مکررا باز می گردند.

هیچ کدام از گزینه های درمانی موجود ایده آل نیستند و نسبت به سایر روش ها برتری واضحی ندارند.

درمان زگیل تناسلی موجود برای علائم و زائده های ناشی از زگیل تناسلی عبارتند از:

  • محلول یا ژل پودوفیلوکس (Condylox) 0.5% : به جای آن می توان از یک کرم ایمی کیمود (Aldara) 5٪ استفاده کرد. ایمی کیمود ماده ای است که با تولید سیتوکین ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت و هدایت می کند.
  • رزین پودوفیلین روی ضایعات : قرار دادن مقدار کمی محلول 10 تا 25 درصدی رزین پودوفیلین روی ضایعات و سپس شستن پودوفیلین پس از چند ساعت، یکی دیگر از این روش هاست. درمان ها هر هفته و تا زمان از بین رفتن زگیل ها تکرار می شوند.
  • تری کلرواستیک اسید (TCA) یا بی کلرواستیک اسید (BCA) : اعمال محلول 80 تا 90 درصد تری کلرواستیک اسید (TCA) یا بی کلرواستیک اسید (BCA) روی زگیل ها نیز گزینه دیگری است که به صورت هفتگی و توسط پزشک انجام می شود. همچنین تاثیر تزریق ژل 5-flurouracil epinephrine درون ضایعات در درمان زگیل تناسلی تایید شده است.
  • اینترفرون آلفا : یک ماده تحریک کننده پاسخ ایمنی بدن_ در درمان زگیل تناسلی کاربرد دارد.

روش های جایگزین شامل کرایوتراپی (انجماد زگیل تناسلی با نیتروژن مایع) یا جراحی با لیزر است. جراحی با لیزر و برش های جراحی هر دو بسته به وسعت ضایعات به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز دارند.

توجه به این نکته مهم است که نباید از درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده کرد.

روش های درمانی برای زگیل تناسلی زنان

در صورت عدم درمان زگیل تناسلی چه اتفاقی می افتد

در برخی از افراد زگیل ها طی چند ماه یا چند سال خود به خود از بین می روند. در موارد دیگر، زگیل ها تا برداشته نشوند، باقی می مانند و ممکن است رشد کرده و خوشه هایی را تشکیل دهند.

آیا زگیل تناسلی در زنان می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود

در صورت وجود شواهدی از تغییرات متوسط ​​یا شدید پیش سرطانی در دهانه رحم، برای اطمینان از پیشرفت این سلول ها به سمت سرطانی شدن، نیاز است درمان های لازم صورت گیرد.

درمان معمولاً شامل برداشتن یا از بین بردن بافت درگیر است.

Conization روشی است که در آن ناحیه پیش سرطانی دهانه رحم را با استفاده از چاقو، لیزر یا با روشی به نام LEEP (برش حلقه ای با الکتروسرجری با استفاده از جریان الکتریکی عبور کننده از یک سیم نازک که به عنوان چاقو عمل می کند) بر می دارند.

LEEP همچنین با عنوان LLETZ (بریدن ناحیه تغییر یافته به صورت یک حلقه بزرگ) نیز شناخته می شود.

از کرایوتراپی یا لیزر درمانی نیز می توان برای از بین بردن بافت هایی که دچار تغییرات پیش سرطانی شده اند، استفاده کرد.

واکسن زگیل تناسلی در زنان

برای انواع شایع HPV که با زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و آنوژنیتال در ارتباط هستند، یک واکسن وجود دارد. این واکسن (گارداسیل 9) تاییدیه FDA را برای استفاده زنان و مردان از سنین 9 تا 45 سال دارد.

این واکسن از بدن در برابر 9 نوع از HPV محافظت می کند: 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58.

نسخه قدیمی این واکسن (گارداسیل) از بدن در برابر 4 نوع اچ پی وی محافظت می کرد.

واکسن دیگری به نام سرواریکس که از بدن در برابر انواع 16 و 18 اچ پی وی محافظت می کرد، برای استفاده زنان در سنین 10 تا 15 سالگی تایید گردید اما به دلیل عدم وجود تقاضا در بازار از سال 2016 دیگر تولید نشد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

آیا روش های کنترل بارداری از ابتلا به زگیل تناسلی در زنان جلوگیری می کند

  • خودداری از فعالیت جنسی می تواند از انتقال ویروس HPV منتقل شونده از طریق تماس جنسی جلوگیری کند. با این حال، حتی با وجود خودداری از رابطه جنسی، فرد ممکن است همچنان به سایر انواع HPV، مانند ویروس های مسئول زگیل های پوستی شایع، آلوده شود.
  • برخی از محققان بر این باورند که عفونت HPV ممکن است در زمان زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود، زیرا در برخی مطالعات، عفونت HPV تناسلی در میان کودکان نیز یافت شده است.
  • انتقال HPV از طریق تماس دست با ناحیه تناسلی و رابطه دهانی- تناسلی نیز ثابت شده است و یکی دیگر از راه های سرایت می باشد.

HPV معمولاً از طریق تماس مستقیم با دستگاه تناسلی در طول فعالیت جنسی منتقل می شود. این ویروس در مایعات بدن یافت نمی‌شود یا از طریق آن سرایت نمی کند و در خون یا اندام‌های پیوندی وجود ندارد.

  • به نظر می رسد استفاده از کاندوم خطر انتقال HPV را در طول فعالیت جنسی کاهش می دهد، اما به طور کامل از سرایت عفونت HPV جلوگیری نمی کند.
  • اسپرم کش ها و روش های هورمونی کنترل بارداری از سرایت عفونت HPV جلوگیری نمی کنند.

بیشتر بخوانید : زگیل مقعدی چیست

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی باید چه کرد؟

هم افراد مبتلا به عفونت HPV و هم شرکای آنها باید برای کسب اطلاعات در مورد خطر سرایت HPV و شکل ظاهری ضایعات با پزشک صحبت کنند.

آنها باید بدانند که عدم وجود ضایعات امکان سرایت ویروس را رد نمی کند و کاندوم جلوی انتقال عفونت را به طور کامل نمی گیرد.

توجه به مشخص نبودن امکان کاهش عفونت با درمان، نیز مهم است.

در نهایت، باید به شرکای جنسی مبتلا به زگیل تناسلی، اهمیت انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم و بررسی وجود تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم را یادآور شد، زیرا تغییرات پیش سرطانی قابل درمان هستند و می توان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان کاهش داد.

به طور مشابه، مردان باید از وجود خطر ابتلا به سرطان مقعد مطلع شوند، اگرچه هنوز نحوه مناسب غربالگری و کنترل سرطان مقعد در مراحل اولیه مشخص نشده است.

زگیل تناسلی زنانه چیست

تست تشخیص زگیل تناسلی در زنان

گاهی اوقات می توان با توجه به تغییرات ظاهر شده در تست پاپ اسمیر احتمال ابتلا به HPV را داد، زیرا پاپ اسمیر امکان شناسایی سلول های غیرطبیعی عفونی که ممکن است پیش زمینه سرطان باشند را می دهد.

عفونت HPV می تواند باعث ایجاد تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم شود که تست پاپ اسمیر توانایی مشخص کردن آنها را دارد.

اگر نتیجه تست پاپ اسمیر زنی غیرطبیعی باشد، تست های پیشرفته تری برای او انجام خواهد شد. HPV با استفاده از بیوپسی (مانند نمونه برداری از زگیل تناسلی یا دهانه رحم) نیز قابل تشخیص است.

آیا آزمایش DNA برای انواع عفونت HPV وجود دارد؟

در سال 2009، FDA اولین آزمایش DNA مخصوص تشخیص انواع شایع HPV که عامل سرطان در دهانه رحم هستند را تایید کرد.

برای تشخیص وجود DNA دو نوع از انواع شایع اچ پی وی مرتبط با سرطان از دو تست با نام های Cervista HPV 16/18 و Cervista HPV HR استفاده می شود.

این ویروس ها HPV 16 و 18 و همچنین سایر انواع HPV “پرخطر” یا مرتبط با سرطان هستند.

این تست‌ها جایگزین تست پاپ استاندارد یا معاینه بالینی نیستند و همراه با روش‌های غربالگری سنتی برای تخمین میزان خطر ابتلای یک زن و کمک به تصمیم‌گیری‌ در مورد درمان استفاده می‌شوند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️