ماساژ درمانی ، حقایق و فواید آن

ماساژ درمانی یا ماساژ تراپی

ماساژ درمانی، تاریخچه ای طولانی در بسیاری از فرهنگ ها در سرتاسر دنیا دارد. امروزه، انسان ها از انواع و اقسام ماساژ درمانی برای اهداف گوناگون استفاده می کنند.

مقدمه ای بر ماساژ درمانی

 شواهد علمی مرتبط با ماساژدرمانی محدود است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند طی ماساژ چه تغییراتی در بدن اتفاق می افتد، آیا بر سلامت اثرگذار است و اگر هست، چگونه.

مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین، از تحقیقاتی حمایت می کند که به این سوالات پاسخ داده و تعیین کنند کدام ماساژ برای کدام هدف مفید است.

در صورت استفاده صحیح از ماساژ درمانی توسط متخصص مجرب، این روش خطرات جدی اندکی دارد.

تاریخچه

سابقه درمان از طریق ماساژ به هزاران سال پیش بر می گردد. مراجع ماساژ در نوشته های به جا مانده از چین باستان، ژاپن، مصر، یونان و روم یافت می شود.

ماساژ در دوران رونسانس به طور گسترده ای کاربرد داشته است.

در دهه 1850، دو پزشک آمریکایی، ماساژدرمانی را به ایالات متحده معرفی کردند، جایی که این روش به شهرت رسید و کاربردهای فراوانی پیدا کرد.

طی دهه 1930 و 1940، با پیشرفت های علمی و تکنولوژی در روش های درمان، ماساژ محبوبیت خود را در ایالات متحده از دست داد.

علاقه به ماساژ دوباره در دهه 1970، خصوصا در بین ورزشکاران جان تازه گرفت.

مزایای ماساژ درمانی

مطابق پژوهشی در سال 2007، حدود 18 میلیون بزرگسال آمریکایی و 700000 کودک در سال گذشته ماساژ درمانی انجام داده اند.

افراد به دلایل مختلفی از جمله درد، توانبخشی پس از آسیب های ورزشی، کاهش استرس، افزایش آرامش، کاهش اضطراب و افسردگی و کمک به سلامت عمومی از ماساژ استفاده می کنند.

ماساژ درمانی و انواع آن

ماساژ درمانی و انواع آن

عبارت “ماساژ درمانی” دربردارنده تکنیک های مختلفی است. به طور کلی درمانگر، عضلات و سایر بافت های نرم بدن را فشار و مالش می دهد.

اغلب اوقات آن ها از دست ها و انگشتان خود استفاده می کنند اما ممکن است از ساعد، آرنج یا پاهای خود نیز کمک بگیرند.

انواع ماساژدرمانی: چند مثال

در ماساژ سوئدی، درمانگر از دست کشیدن، مالیدن، حرکات دایره ای، ارتعاش و ضربات آهسته استفاده می کند.

ماساژ ورزشی مشابه ماساژ سوئدی بوده و مطابق نیازهای ورزشکاران طراحی شده است.

از جمله نمونه های دیگر، ماساژ عمیق بافت و ماساژ نقطه تحریک بوده که روی نقاط تحریک میوفاسیال – گره های عضلانی که تحت تاثیر فشار، دردناک شده و می تواند باعث ایجاد علائم در هرجای بدن شود – تمرکز دارد.


بیشتر بخوانید: انواع روش های ماساژ درمانی


درمانگرها برای درمان بیماران چه کاری انجام می دهند؟

 درمانگرها در محیط های مختلفی از جمله مطب خصوصی، بیمارستان و باشگاه های ورزشی و تناسب اندام کار می کنند.

برخی به خانه بیماران یا محل کار نیز می روند. تمام تلاش آن ها فراهم کردن محیطی آرامش بخش است.

معمولا درمانگرها از بیماران جدید در مورد علائم، سابقه پزشکی و نتایج دلخواه می پرسند. گاهی نیز برای یافتن نواحی دردناک یا سفت و تعیین میزان فشار لازم، ارزیابی از طریق لمس انجام می شود.

به طور معمول، بیمار روی تخت، با لباس گشاد یا بدون لباس، دراز می کشد. درمانگر از روغن یا لوسیون برای کاهش اصطکاک روی پوست استفاده می کند.

جلسه ماساژ گاهی نسبتا کوتاه است اما برخی مواقع نیز یک ساعت یا بیشتر زمان می برد.

تاثیر ماساژ بر بدن

تاثیر ماساژ بر بدن

اگرچه تحقیقات علمی روی ماساژ محدود است، اما شواهدی دال بر مفید بودن این روش برای برخی بیماران وجود دارد.

مطابق یک تحلیل، ماساژدرمانی اثربخش است.

طبق این تحلیل، یک جلسه ماساژدرمانی می تواند “اضطراب موقعیت” (واکنشی نسبت به یک موقعیت خاص)، فشار خون و ضربان قلب را کاهش داده و چندین جلسه می تواند “اضطراب رفتاری”، افسردگی و درد  را کاهش دهد.

به علاوه، تحقیقات اخیر نشان می دهد ممکن است ماساژ برای برخی عارضه های معین مفید باشد، از جمله:

  • مقاله مروری در سال 2008 بر روی 13 آزمون بالینی نشان می دهد ممکن است ماساژ برای کمر درد مزمن مفید باشد.

دستورالعمل های تهیه شده توسط انجمن درد آمریکا و دانشکده پزشکی آمریکا به پزشکان  توصیه می کند که در صورت عدم پاسخ بیماران مبتلا به کمر درد مزمن به درمان های مرسوم، از درمان های مکمل و جایگزین مانند ماساژ (و طب سوزنی، فیزیوتراپی، تکنیک های آرام سازی و یوگا) استفاده کنند.

  • مطالعه ای بر روی 300 بیمار بیمارستانی مبتلا به سرطان پیشرفته نشان می دهد ماساژ می تواند به کاهش درد و بهبود حال این بیماران کمک کند.
  • مطالعه ای بر روی 64 بیمار مبتلا به درد مزمن کمر نشان می دهد ماساژ از نظر بهبود عملکرد و تسکین علائم نسبت به  روش های خود مراقبتی مفیدتر بوده است.

تئوری های فراوانی در مورد چگونگی تاثیر ماساژ در درمان مشکلات مختلف وجود دارد.

برای مثال، “تئوری کنترل راه رفتن” اذعان می کند ماساژ می تواند آزادسازی مواد شیمیایی به خصوص از جمله سروتونین یا اندورفین را تحریک کرده یا باعث تغییرات مکانیکی مفید در بدن شود.

اگرچه برای تست تئوری های مختلف نیاز به مطالعات بیشتر است.

اثرات جانبی و خطرات ماساژ درمانی چیست؟

به نظر می رسد درمان از طریق ماساژ خطرات جدی اندکی دارد. در صورتی که توسط یک درمانگر مجرب انجام شده و احتیاطات لازم رعایت شود.

تعداد آسیب های جدی گزارش شده بسیار اندک است. اثرات جانبی ماساژ درمانی شامل درد یا ناراحتی موقتی ، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی نسبت به روغن های ماساژ است.

احتیاطات لازم مرتبط با ماساژدرمانی عبارت اند از:

لازم است در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، کمبود پلاکت خونی یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند، از ماساژ شدید پرهیز شود.

ماساژ نباید در نواحی دارای لخته خونی، شکستگی، زخم باز یا زخم در حال ترمیم، عفونت پوستی یا ضعف استخوان یا جایی که اخیرا تحت جراحی قرار گرفته است، انجام شود.

به نظر می رسد ماساژ درمانی به طور کلی برای بیماران سرطانی بی خطر است. اما لازم است پیش از انجام ماساژی که مستلزم فشار عمیق یا شدید است، این افراد با متخصص سرطان شناسی مشورت کنند.

باید از هرگونه فشار مستقیم روی تومور پرهیز شود. بیماران سرطانی باید هرگونه نگرانی در مورد ماساژ درمانی را با متخصص سرطان شناسی در میان بگذارند.

زنان باردار باید پیش از ماساژ درمانی با کادر درمانی مشورت کنند.

چه کسانی ماساژ درمانی انجام می دهند؟

چه کسانی ماساژدرمانی انجام می دهند؟

برنامه های آموزشی ماساژ معمولا توسط یک هیئت تایید می شود. برخی نیز ممکن است توسط  یک نمایندگی مستقل مورد تایید قرار گیرند.

هیئت ملی ماساژ درمانی اعلام کرده است که لازم است ماساژ درمان ها حداقل 500 ساعت آموزش ببینند و یک آزمون ملی را بگذرانند.

علاوه بر درمان گرها، کادر درمانی مانند فیزیوتراپیست ها نیز ممکن است آموزش ماساژ ببینند.

در مورد ماساژ درمانی به عنوان بخشی از پزشکی مکمل و جایگزین،چه نکات دیگری را باید در نظر داشت؟

از درمان با ماساژ به عنوان جایگزینی برای مراقبت پزشکی معمول یا با هدف به تعویق انداختن ملاقات با کادر درمان استفاده نکنید.

کادر درمان در انتخاب درمانگر نیز می تواند کمک کند. همچنین می توانید مقالات چاپ شده در مورد تاثیر ماساژ درمانی بر عارضه خود  را نیز مطالعه کنید.

پیش از تصمیم گیری برای آغاز ماساژ درمانی، در مورد آموزش، تجربه و مجوز درمانگر و نیز تعداد درمان های مورد نیاز، مخارج و پوشش بیمه بپرسید.

اگر درمانگر پیشنهاد استفاده از سایر روش های مکمل و جایگزین (مانند گیاهان یا مکمل های دیگر یا رژیم به خصوص) را داد، در وهله اول با کادر درمان مشورت کنید.

کادر درمان را از هرگونه روش مکمل یا جایگزینی که  استفاده می کنید، مطلع کنید. اطلاعات کامل را در مورد هرآنچه که برای مدیریت سلامت خود انجام می دهید، در اختیار آن ها قرار دهید. این کار تضمین کننده درمان هماهنگ و بی خطر خواهد بود.

در صورتی که مبتلا به عارضه ای هستید و مطمئن نیستید ماساژ درمانی برایتان مفید است، با یک فرد متخصص مشورت کنید. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی و ماساژ درمانی در غرب تهران با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️