مننژیت در نوزادان + انواع، پیشگیری و درمان

درمان مننژیت نوزادان

مننژیت نوزادان چیست

مننژیت التهاب بافت های پوشاننده مغز و نخاع است. با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، نوزادان مبتلا به مننژیت شانس خوبی برای بهبودی دارد.

باید در نظر داشت که برخی از اشکال مننژیت باکتریایی به سرعت پیشرفت می کنند و خطر بروز عوارض در آنها بالا است.

انواع مننژیت نوزادان

مننژیت ویروسی

به لطف واکسن هایی که از بدن در برابر اشکال جدی مننژیت باکتریایی محافظت می کنند، امروزه بیشتر موارد مننژیت توسط ویروس ها ایجاد می شود.

نوع ویروسی مننژیت معمولاً خیلی جدی نیست، مگر در نوزادان کمتر از سه ماه و با ویروس‌های خاصی مانند هرپس سیمپلکس، که معمولاً باعث عفونت جدی دیگری می‌شود.

اگر تشخیص داده شود که مننژیت توسط ویروس ایجاد شده، نیازی به آنتی بیوتیک نیست و دوره بهبودی باید کامل طی شود.

برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان به موقع بیماری مننژیت در نوزادان و کودکان خود می توانید با کلینیک یادمان تب در تهران تماس بگیرید.

مننژیت باکتریایی

مننژیت باکتریایی (چندین نوع باکتری باعث مننژیت می شوند) یک بیماری بسیار جدی است.

در کشورهای توسعه یافته به ندرت اتفاق می افتد (به دلیل موفقیت آمیز بودن واکسن ها)، اما در موارد ابتلا، کودکان زیر دو سال در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

باکتری هایی که باعث مننژیت می شوند اغلب در دهان و گلوی کودکان سالم یافت می شوند. اما این لزوما به این معنی نیست که این کودکان به این بیماری مبتلا خواهند شد. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه باکتری وارد جریان خون شود.

بیشتر بخوانید : تست نوار مغز نوزادان

کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به مننژیت هستند

ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که چرا برخی از کودکان به مننژیت مبتلا می شوند و برخی دیگر نه، اما می دانیم که احتمال ابتلا به مننژیت در گروه های خاصی از کودکان بیشتر است. این گروه ها شامل موارد زیر است:

  • نوزادان، به ویژه کودکان زیر دو ماه (به دلیل توسعه نیافتن کامل سیستم ایمنی آنها، باکتری ها راحت تر وارد جریان خون می شوند.)
  • کودکان مبتلا به عفونت های مکرر سینوسی
  • کودکانی که اخیراً دچار آسیب های جدی سر و شکستگی جمجمه شده اند
  • کودکانی که به تازگی جراحی مغز انجام داده اند
  • کودکانی که کاشت حلزون داشته اند

با تشخیص و درمان سریع، از هر 10 کودک مبتلا به مننژیت باکتریایی، 7 نفر بدون هیچ عارضه ای بهبود می یابند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مننژیت یک بیماری بالقوه کشنده است و در حدود 2 مورد از هر 10 مورد، می تواند منجر به اختلالات سیستم عصبی، ناشنوایی، تشنج، فلج دست ها یا پاها و مشکلات یادگیری شود.

با توجه به پیشرفت سریع مننژیت، این بیماری باید به موقع تشخیص داده شده و به طور تهاجمی درمان شود.

مننژیت در نوزادان قابل درمان است

علائم مننژیت در نوزادان

اگر کودک هر یک از علائم هشدار دهنده زیر را داشت، فوراً به پزشک اطفال اطلاع دهید:

در مورد کودکانی که کمتر از دو ماه سن دارند، در صورت وجود تب، کاهش اشتها، بی حالی، افزایش گریه یا تحریک پذیری لازم است با پزشک تماس بگیرید.

در این سن، علائم مننژیت می تواند بسیار ظریف و تشخیص آن دشوار باشد. اقدام سریع و مشخص شدن عدم ابتلا بهتر از عدم رسیدگی به موقع به آن است.

دو ماهگی تا دو سالگی شایع ترین سن ابتلا به مننژیت است. شما باید به دنبال علائمی مانند تب، استفراغ، کاهش اشتها، بد خلقی بیش از حد، یا خواب آلودگی زیاد باشید.

دوره های بدخلقی او ممکن است شدید و دوره‌های خواب‌ او ممکن است به گونه ای باشد که بیدار کردن او را غیرممکن کند.

تشنج همراه با تب گاهی اولین نشانه‌های مننژیت است، اما اغلب تشنج‌ها کوتاه و عمومی (به اصطلاح تونیک-کلونیک) هستند. تشنج های تب دار ساده، نه مننژیت.

بثورات پوستی نیز از علائم این بیماری است.

اگر کودک دو تا پنج ساله باشد، علاوه بر علائم فوق، ممکن است دچار سردرد، درد در کمر یا سفتی گردن شود. همچنین ممکن است نتواند به نورهای روشن نگاه کند.

علائم مننژیت در نوزادان

درمان مننژیت در نوزادان

اگر پس از معاینه، پزشک اطفال احتمال ابتلا به مننژیت را بدهد، برای بررسی عفونت باکتریایی آزمایش خون تجویز می کند و همچنین با انجام اسپینال تب یا سوراخ کمری (LP) نمونه ای از مایع نخاعی برمی دارد.

در این روش ساده یک سوزن مخصوص را برای بیرون کشیدن مایع نخاعی در قسمت پایین کمر کودک وارد می کنند. این روش معمولا بی خطر است و در آن نمونه ای از مایع از پایین کیسه اطراف نخاع برداشته می شود.

علائم عفونت در این مایع، ابتلا به مننژیت باکتریایی را تایید می کند. در این صورت کودک باید برای دریافت آنتی بیوتیک و مایعات داخل وریدی و بررسی دقیق عوارض در بیمارستان بستری شود.

در روزهای اول درمان، کودک ممکن است نتواند غذا بخورد یا بنوشد، بنابراین مایعات داخل وریدی، دارو و تغذیه مورد نیاز او را تامین می کند.

برای مننژیت باکتریایی، بسته به سن کودک و باکتری شناسایی شده، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک داخل وریدی برای هفت تا بیست و یک روز لازم باشد.

در صورت نیاز به مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها، احتمالا مصرف داروی کودک در خانه ادامه می یابد. اکثر کودکان مبتلا به مننژیت ویروسی در عرض هفت تا ده روز بدون آنتی بیوتیک بهبود می یابند.

کودکان معمولاً در خانه با استراحت، مصرف مایعات و داروهای مسکن بدون نسخه بهبود می یابند، اما برخی ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند.

انواع مننژیت در نوزادان و کودکان

پیشگیری از مننژیت در نوزادان

برخی از انواع مننژیت باکتریایی با واکسن قابل پیشگیری هستند. از پزشک اطفال خود در مورد واکسن های زیر سوال کنید.

واکسن Hib (Haemophilus influenzae type b)

این واکسن احتمال ابتلای کودکان به باکتری هموفیلوس آنفولانزای نوع بی (Hib) را کاهش می‌دهد. این باکتری پیش از در دسترس قرار گرفتن این واکسن، عامل اصلی مننژیت باکتریایی در میان کودکان خردسال بود.

این واکسن در دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی و سپس دوباره بین دوازده تا پانزده ماهگی به کودکان تزریق می شود. در برخی از واکسن های ترکیبی امکان حذف آخرین تزریق وجود دارد.

واکسن مننگوکوک

دو نوع واکسن مننگوکوک در ایالات متحده موجود است، اما واکسن ارجح برای کودکان، واکسن مزدوج مننگوکوک (MCV4) نام دارد.

اگرچه این واکسن می تواند از چهار نوع بیماری مننگوکوکی پیشگیری کند، اما معمولاً برای کودکان بسیار خردسال توصیه نمی شود.

این واکسن برای نوجوانان یازده تا دوازده ساله یا نوجوانان در زمان شروع 15 سالگی مناسب است.

بیشتر بخوانید : مننژیت در بزرگسالان + علل، تشخیص و درمان

واکسن پنوموکوک

این واکسن در پیشگیری از بسیاری از عفونت های جدی ناشی از باکتری پنوموکوک از جمله مننژیت و همچنین باکتریمی (عفونت جریان خون) و ذات الریه موثر است.

توصیه می شود که تزریق آن از دو ماهگی شروع شود و دوزهای اضافی در چهار، شش و بین دوازده تا پانزده ماهگی زده شود.

برای برخی از کودکان مستعد ابتلا به عفونت‌های جدی (این گروه های مستعد شامل کودکانی با عملکرد غیرطبیعی سیستم ایمنی، بیماری سلول داسی شکل، مشکلات کلیوی خاص و سایر بیماری‌های مزمن هستند) دریافت واکسن پنوموکوک اضافی بین سنین دو تا پنج سالگی انجام می شود.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️