بهترین سازگاری گروه خونی برای ازدواج و بارداری

سازگاری گروه خونی برای ازدواج و بارداری

سازگاری گروه خونی برای ازدواج و بارداری یکی از مهمترین مسائلی است که قبل از ازدواج با در نظر گرفت.

اگرچه این موضوع بر داشتن و حفظ یک ازدواج شاد و سالم تأثیر نمی گذارد، اما هنگام برنامه ریزی برای بچه دار شدن یک مسئله مهم است. حالا باید ببینیم که کدام گروه های خونی بهترین سازگاری را برای ازدواج دارند.

تفاوت بین گروه های خونی همسران مانع شاد بودن آنها در زندگی نمی شود. اما آگاهی از وجود این تفاوت به ما در گرفتن تصمیمات آگاهانه با توجه به رویکرد های پزشکی توصیه شده برای داشتن فرزندانی بدون ناهنجاری ژنتیکی کمک می کند.

برای دریافت نوبت حضوری جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازگاری انواع گروه های خونی برای ازدواج و بارداری می توانید با کلینیک یادمان طب در تهران تماس بگیرید.

انواع گروه های خونی

دانستن گروه پلاسمایی شریک زندگی در مواقع اضطراری مفید است. چهار گروه خونی اصلی وجود دارد و هر شخصی در یکی از این انواع پلاسمایی قرار می‌گیرد که در این گروه‌ها تفاوت هایی وجود دارد.

این گروه‌ها عبارتند از:

  • A
  • B
  • O
  • AB

معمولاً تفاوت این گروه‌ها بر اساس وجود یا عدم وجود آنتی ژن‌های مسئول تحریک پاسخ ایمنی، تعیین می شود.

علاوه براین، عامل دیگری نیز در این بین موثر است. فاکتورهای رزوس (فاکتور Rh) که با «+» برای حضور و «-» برای عدم وجود، نشان داده می‌شوند نیز بر این گروه‌بندی تأثیر می‌گذارند. با در نظر گرفتن این موضوع، تعداد گروه های خونی دو برابر شده و به هشت عدد می رسد:

  • A+
  • B+
  • O+
  • AB+
  • A-
  • B-
  • O-
  • AB-

لازم به ذکر است که هر شخصی با یک گروه پلاسمایی به دنیا می آید و با هیچ رویه پزشکی نمی توان آن را تغییر داد. برای مثال، شخصی که با گروه خونی B مثبت به دنیا آمده است، نمی تواند آن را هیج گاه در طول زندگی خود تغییر دهد.

آیا سازگاری گروه خونی بر بارداری تاثیر می گذارد

به دلیل تاثیر فاکتور Rh برخی از انواع خونی برای بارداری سازگار نیستند. فاکتور Rh یک پروتئین ارثی است؛ به این معنی که از والدین به ارث رسیده و به فرزندان منتقل می شود.

اگرچه مثبت یا منفی بودن فاکتور Rh بر سلامت فرد تاثیر نمی گذارد، اما بر بارداری در سن کم موثر است.

ممکن است در مورد مادران بیولوژیکی که فاکتور Rh خودشان منفی و فاکتور Rh فرزندشان مثبت است، نگرانی هایی وجود داشته باشد. زیرا هنگام برخورد سلول های خونی یک جنین +Rh با جریان خون مادر Rh-، احتمال تحریک سیستم عصبی وجود دارد.

سازگاری انواع گروه خونی برای ازدواج و بارداری

علاوه براین، بدن مادر ممکن است آنتی بادی هایی را برای مبارزه با سلول های قرمز خون جنین Rh+ بسازد. برای مثال، سیسنم ایمنی کودکی با گروه خونی A+ با حمله آنتی بادی های ساخته شده توسط سلول های مادر Rh-، به عنوان یک اقدام دفاعی، مواجه می شود.

با دانستن این موضوع، پزشک در اولین ملاقات طی بارداری آزمایش بررسی نوع گروه خونی و فاکتور Rh را توصیه می کند. اگر گروه خونی مادر A+ باشد، پزشک آزمایش دیگری را برای تعیین Rh نوزاد تجویز خواهد کرد. پزشک همچنین تشکیل آنتی بادی در بدن مادر برای مبارزه با سلول های بدن جنین را بررسی می کند.

اگرچه در طول بارداری بین بدن مادر و جنین تبادل خونی صورت نمی گیرد، اما این احتمال در طول زایمان بالاست. در مشکلات ناشی از ناسازگاری گروه های خونی به دلیل حضور Rh، پلاسمای خون آنتی بادی هایی را برای مبارزه با آنتی بادی های بدن جنین می سازد.

معمولا در طول اولین بارداری مشکلی به وجود نمی آید، آنتی بادی های ساخته شده در طول اولین بارداری به ندرت بر جنین تاثیر می گذارند. مشکل در بارداری های بعدی ایجاد می شود.

فرض کنید که در بارداری اول ناسازگاری Rh با جنین وجود دارد و در بارداری های بعدی نیز همین مشکل وجود دارد. در این مورد، این احتمال وجود دارد که آنتی بادی های ساخته شده به سلول های خونی جنین آسیب بزنند. پزشک ناچار خواهد بود که برای کمک به محافظت از جنین تجویزاتی را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : تحلیل آزمایش شمارش کامل سلول های خون

کدام گروه های خونی برای ازدواج و بارداری سازگاری ندارند

معمولا توصیه نمیشود که مرد و زنی با فاکتورهای Rh متفاوت با هم بچه دار شوند. این شرایط معمولا منجر به ناسازگاری Rh و در نتیجه آن، یرقان جنین می شود.

نوزاد وقتی دچار یرقان می شود که بیلی روبین وجود داشته باشد که انباشتگی یک ماده قرمز-نارنجی رنگ در خون است. بیلی روبین در هنگام شکسته شدن طبیعی سلول های قرمز خون ایجاد می شود.

با این وجود، این طور نیست که هر جنینی در صورت عدم ناسازگاری Rh دچار یرقان شود. و این طور نیست که هر جنین مبتلا به یرقان به درمان های زیادی نیاز داشته باشد.

گروه خونی برای ازدواج چگونه است

انواع ژنوتیپ

ژنوتیپ یک توصیف برای جفت الل است. به طور معمول، سه الل مختلف در مجموع شش ژنوتیپ را می سازنند. این ژنوتیپ ها عبارتند از:

  • BB
  • AO
  • AA
  • OO
  • AB
  • BO

برای تعیین وجود ویژگی های A یا B در پلاسمای انسان از تست پلاسما استفاده می شود. اما امکان تعیین دقیق ژنوتیپ در بدن انسان با استفاده از یک تست پلاسما وجود ندارد.

برای مثال، در بدن شخصی با گروه خونی A حداقل یک کپی از الل A وجود دارد. اما تست های بیشتر ممکن است دو کپی را نشان دهد و به این ترتیب ژنوتیپ این شخص AAخواهد بود.

بنابراین، شخصی با گروه پلاسمایی نوع A، ممکن است ژنوتیپ AA یا AO داشته باشد. به طور مشابه، شخصی با گروه پلاسمایی B می تواند ژنوتیپ BB یا BO داشته باشد.

سازگاری سلول داسی و ازدواج

یکی از بزرگترین مشکلاتی که باید برای زوج ها قبل از ازدواج مد نظر قرار گیرد، انواع سلول های داسی است. اگرچه بیشتر مردم به فقط فنوتیپ توجه می کنند، اما ویژگی های ژنتیکی مهم تر است.

ژنوتیپ های انسانی AA، AS، AC و SS هستند.

این ترکیبات به اجزای تشکیل دهنده ژن هموگلوبین موجود در سلول های پلاسما اشاره دارد. AC یک نوع نادر است، اما AS و AC نشان دهنده یک ناهنجاری می باشد. به نمودار سازگاری ژنوتیپ زیر نگاهی بیاندازید:

سازگاری سلول داسی برای ازدواج

موارد زیر ارزش اشاره کردن را دارد:

  • AA + AA = AA, AA, AA, AA (عالی)
  • AA + AS = AA, AS, AA, AS, (خوب)
  • AA + SS = AS, AS, AS, AS, (متوسط)
  • AA + AC = AA, AA, AA, AC. (خوب)
  • AS + AS = AA, AS, AS, SS, (خیلی بد)
  • AS + SS = AS, SS, SS, SS, (خیلی بد)
  • AS + AC = AA, AC, AS,SS. (بد، نیاز به رسیدگی)
  • SS + SS = SS, SS, SS, SS, (خیلی بد)
  • AC + SS = AS, AS, SS, SS, (خیلی بد)
  • AC + AC = AA, AC, AC, SS. (بد، نیاز به رسیدگی)

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد انواع گروه های خونی بدانید

سازگاری گروه خونی برای ازدواج

هر گروه خونی در حالت طبیعی خود کامل است. با این حال، مواردی که در انتقال خون بهتر در نظر گرفته شوند عبارتند از AB و O. زیرا اولی یک گیرنده جهانی و دومی یک اهدا کننده جهانی است.

با این حال، فردی با گروه خونی O+ به دلیل ناسازگاری Rh نمی تواند به فرد O- خون بدهد. با این وجود، فردی با این گروه خونی می‌تواند به فرد دیگری با گروه خونی B مثبت یا فرد A+ خون بدهد. بنابراین، با توجه به جدول تطبیق گروه خونی، آیا گروه خونی O+ می تواند با A+ ازدواج کند؟ بله.

O+ مورد نیازترین گروه خونی محسوب می شود و بیماران این گروه خونی را بیشتر از هر گروه خونی دیگری دریافت می کنند.

اگرچه گلبول های قرمز O+ به طور کلی با همه انواع گروه خونی سازگار نیستند، اما با گلبول های قرمز مثبت (A+، B+، O+، AB+) سازگار می باشند.

بر اساس نمودار سازگاری گروه خونی، بهترین ژنوتیپ هایی که برای ازدواج سازگار هستند عبارتند از:

  • ازدواج AA با AA: این بهترین سازگاری است زیرا هیچ نگرانی در مورد سازگاری ژنوتیپ فرزندان و فرزندان فرزندان وجود ندارد.
  • ازدواج AA با AS: بچه هایی با هر دو ژنوتیپ AA و AS، وضعیت خوبی ندارند. زیرا، داشتن ژنوتیپ AS می تواند شرکایی را که می‌توانند بعداً با آنها ازدواج کنند محدود می‌کند.

کسانی که نباید با هم ازدواج کنند:

  • زوج های AS و AS : آنها نباید با هم ازدواج کنند زیرا احتمال تولد فرزندانی با ترکیب SS برای آنها زیاد است.
  • AS و SS : این زوج ها حتی نباید به فکر ازدواج یا بچه دار شدن باشند.
  • در نهایت، SS و SS یک منطقه ممنوعه هستند. آنها هیچ شانسی برای جلوگیری از تولد فرزندان مبتلا به بیماری سلول داسی شکل ندارند.

ویژگی های ژنوتیپ یک فرد اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود قبل از ازدواج، بهترین سازگاری گروه های ذخونی برای ازدواج را بدانید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون 7 دیدگاه ثبت شده است
  1. کاربر ناشناس

    سلام وقت بخیر
    گروه خونی آمنفی و آ منفی برای ازدواج و کودک مضر هست ؟ یا خوبه

    1. کاربر ناشناس
      mmtdesigner
      پشتیبانی یادمان طب

      سلام از نظر فاکتور RH زمانی می تواند مشکل ساز می شود که یکی از طرفین A- و طرف دیگر A+ باشد و بیماری هایی مانند بیماری همولیتیک را برای نوزاد پدید آورد. اما از آنجایی که در مورد شما هر دو A- هست هیچ مشکلی نباید وجود داشته باشد.
      البته باید توجه داشته باشید که گروه خونی یکی از فاکتورها در بین فاکتورهای متعددی است که برای سلامت کودک و بچه دار شدن بایستی در نظر گرفته شود.
      این فاکتورها بایستی زیر نظر متخصص (زنان و یا ژنتیک) مورد بررسی قرار گیرند.

  2. کاربر ناشناس

    وقتتون بخیر دختر و پسر هردو گروه خونی شون o+باشند میتونن ازدواج کنن یانه؟؟

    1. کاربر ناشناس
      mmtdesigner
      پشتیبانی یادمان طب

      بله، ازدواج بین دو نفر با گروه خونی O+ ممکن است. در سیستم خون‌گروه‌بندی ABO و فاکتور رایزوس (Rh)، O+ به معنای گروه خونی O با فاکتور Rh مثبت است. ازدواج بین افراد با همان گروه خونی و فاکتور Rh می‌تواند انجام شود بدون مشکل خاصی در زمینه خون‌گیری و توزیع خون.

      با این حال در زمانی که آزمایش های قبل از ازدواج را انجام می دهید میتوانید با متخصص خود هم در این رابطه مشورت کنید.

  3. کاربر ناشناس

    سلام وقتتون بخیر
    اگر پسر گروه خونیش A+ و دختر گروه خونیش AB + باشه میتونن ازدواج کنن؟؟

    1. کاربر ناشناس
      mmtdesigner
      پشتیبانی یادمان طب

      سلام بله مشکلی وجود ندارد. البته گروه خونی فقط یک فاکتور به حساب می آید و بایستی حتما با توجه به آزمایش های دیگر سایر موارد تحت نظر پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

  4. کاربر ناشناس

    سلام گروه خونی A مثبت با B مثبت سازگاری دارند برای ازدواج