درد عصب سیاتیک و درد پا + علائم، تشخیص و درمان

درد عصب سیاتیک و درد پا

درد عصب سیاتیک یک درد تیر کشنده است که از کمر شروع شده و به باسن و پشت یک پا کشیده می شود.

دلیل این درد اغلب فشار ناشی از فتق دیسک، خارهای استخوانی یا کشیدگی عضلانی بر عصب سیاتیک است.

افراد نقش مهمی در پیشگیری، درمان و بهبودی درد پا دارند. درد پا معمولاً با استراحت، فیزیوتراپی و سایر اقدامات خودمراقبتی بهبود می یابد. درد مزمن ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

انواع پا درد

درد ساق پا از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند حاد یا مزمن باشد.

برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان درد عصب سیاتیک و انواع درد پا با کلینیک یادمان طب در تهران تماس بگیرید.

درد سیاتیک حاد به طور ناگهانی رخ می دهد و معمولا طی چند روز تا چند هفته بهبود می یابد. شدت آن به طور مستقیم به میزان آسیب بافت بستگی دارد. منشا درد ممکن است در مفاصل ستون فقرات، دیسک ها، اعصاب یا ماهیچه ها و رباط ها باشد.

درد مزمن سیاتیک بیش از 3 ماه طول می کشد و معمولا تعیین منشا آن دشوار است. درد مزمن ممکن است مداوم باشد یا با فعالیت های خاصی بدتر شود.

آسیب عصبی، بافت اسکار، آرتریت یا اثرات روانی درد از جمله عوامل موثر بر این درد هستند. افرادی که علائم مزمن دارند احتمالا به متخصص درد ارجاع داده می شوند.

سیاتیک چیست و چه علائمی دارد

درد سیاتیک معمولی از ناحیه کمر و باسن شروع می شود. این درد در یک پا وجود دارد و از پشت ران به سمت پایین می رود، از زانو می گذرد و گاهی اوقات به سمت ساق پا و پا کشیده می شود. درد در ساق پا بیشتر از کمر احساس می شود.

ممکن است از درد خفیف تا سوزش شدید یا درد تیرکشنده متغیر باشد. بی حسی یا سوزن سوزن شدن ساق و پا نیز از علائم آن هستند. این مشکل معمولاً نگران کننده نیست، مگر اینکه دچار ضعف عضلات ساق پا یا افتادگی پا شده باشید.

معمولاً نشستن، به دلیل وارد شدن فشار وزن بیشتر بر روس دیسک ها در این وضعیت بدنی، بیشترین درد را ایجاد می‌کند.

حرکاتی مانند خم شدن یا چرخش، درد را تشدید می‌کند، در حالی که دراز کشیدن این درد را تسکین می‌ دهد. ممکن است هنگام دویدن یا راه رفتن نسبت به نشستن یا ایستادن طولانی مدت احساس بهتری داشته باشید.

اگر دچار ضعف شدید پا، بی حسی در ناحیه تناسلی یا از دست رفتن عملکرد مثانه یا روده شدید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. اینها نشانه های بیماری به نام سندرم دم اسب هستند.

درد سیاتیک چیست و چه علائمی دارد

علت درد عصب سیاتیک

سیاتیک می تواند ناشی از تعدادی از عارضه هایی باشد که عصب سیاتیک را تحریک یا فشرده می کنند، مانند :

  • سندرم پیریفورمیس : سفت شدن یا اسپاسم عضله پیریفورمیس عصب را تحت فشار قرار می دهد.
  • تروما : آسیب یا زمین خوردن می تواند باعث شکستگی ستون فقرات یا پارگی عضله و آسیب به اعصاب شود.
  • فتق دیسک : بیرون زدن ناحیه درونی و ژل مانند دیسک ستون فقرات از یک ناحیه ضعیف در دیواره دیسک، اعصاب را تحت فشار قرار می دهد.
  • تنگی : باریک شدن کانال های استخوانی در ستون فقرات می تواند طناب نخاعی و اعصاب را تحت فشار قرار دهد.
  • آرتروز : دیسک ها با بالا رفتن سن خشک و کوچک می شوند. پارگی های کوچک در دیواره دیسک می تواند دردناک باشد. ممکن است خارهای استخوانی تشکیل شوند. مفاصل فاست نیز بزرگ و رباط ها ضخیم می شوند.
  • سرخوردگی مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس : ضعف یا شکستگی استرسی در مفاصل فاست باعث خارج شدن مهره از موقعیت خود و فشرده شدن اعصاب می شود.

دلیل درد پا می تواند مربوط به مشکل مفصلی در مفصل ران یا ساکروایلیاک نیز باشد. این نوع درد ارجاعی بسیار شایع است، اما سیاتیک نیست.

بیشتر بخوانید : تست نوار عصب سیاتیک

پیشگیری از درد سیاتیک

نگرش ذهنی مثبت، فعالیت منظم و بازگشت سریع به کار، همه عوامل بسیار مهمی در روند بهبود هستند. اگر فرد در ابتدا نتواند وظایف شغلی معمولی خود را انجام دهد، به او توصیه می شود که برای مدت محدودی وظایف خود را تغییر (سبک تر یا محدود کردن) دهد.

پیشگیری کلید جلوگیری از عود درد است:

  • اجسام را به روش درست بلند کنید. از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید
  • داشتن وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن، ایستادن، حرکت و خوابیدن
  • ورزش منظم همراه با کشش و تقویت
  • محیط کاری با ارگونومی خوب
  • تغذیه خوب، حفظ وزن مناسب و توده عضلانی بدون چربی بدن
  • مدیریت استرس و آرامش
  • ترک سیگار
علت درد سیاتیک

تشخیص درد عصب سیاتیک

پزشک با انجام یک معاینه پزشکی دقیق سعی می کند نوع و علت مشکل ستون فقرات و گزینه های درمانی را مشخص کند. ارزیابی تشخیصی شامل بررسی سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی است.

گاهی از اسکن های تصویربرداری (مانند اشعه ایکس، سی تی، ام آر آی) و برخی آزمایش ها برای بررسی قدرت و رفلکس های عضلانی استفاده می شود.

درمان درد عصب سیاتیک

درمان با خودمراقبتی و راهکارهای غیرجراحی شروع می شود. هدف، برطرف کردن مشکل، بازیابی عملکرد و جلوگیری از آسیب مجدد است.

خودمراقبتی

سیاتیک اغلب با استراحت، یخ یا گرما، ماساژ، مسکن ها و کشش های ملایم برطرف می شود.

التهاب و درد عضلانی را می توان در 48 تا 72 ساعت اول با چندین بار استفاده از کیسه یخ به مدت 20 دقیقه، در طول روز کاهش داد.

پس از آن، در شرایط محدود، یک دوش آب گرم یا پد گرم کننده برای شل کردن عضلات توصیه می شود.

استراحت کوتاه مدت در رختخواب مشکلی ندارد، اما بیش از دو روز استراحت، بیشتر ضرر دارد تا فایده. اگر درمان های خودمراقبتی در چند روز اول جواب نداد، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : درمان درد سیاتیک بدون جراحی

فیزیوتراپی

برای اکثر دردهای ساق پا، از همان ابتدا یک برنامه تقریباً نرمال توصیه می شود. با کمک فیزیوتراپی می توانید در سریع ترین زمان ممکن به فعالیت های سابق خود بازگردید و از ایجاد آسیب مجدد جلوگیری کنید.

فیزیوتراپیست‌ها تکنیک‌های مناسب بلند کردن اجسام و پیاده‌ روی و تمرین‌هایی را برای تقویت و کشش عضلات کمر، ساق پا و معده به شما آموزش می‌دهند.

ماساژ، اولتراسوند، دیاترمی، گرما و کشش نیز ممکن است برای دوره های کوتاه مدت توصیه شود. یوگا، درمان های دستی و کایروپراکتیک و طب سوزنی نیز مفید هستند.

فیزیوتراپی درد عصب سیاتیک

دارو

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند درد را تسکین دهند.

برای اسپاسم، شل کننده عضلانی تجویز می شود. در صورت شدید بودن درد، ممکن است مسکنی تجویز شود که بتوان آن را همراه با NSAID یا شل کننده عضلانی مصرف کرد.

استروئیدها تورم و التهاب اعصاب را کاهش می دهند. آنها به صورت خوراکی (به اندازه دوز یک بسته مدرول) در طی یک دوره پنج روزه یا با تزریق مستقیم در ناحیه دردناک استفاده می شوند. استروئیدها معمولا درد را در عرض 24 ساعت تسکین می دهند.

بیشتر بخوانید : تست نوار عصب و عضله

جراحی عصب سیاتیک

جراحی به ندرت انجام می شود، مگر اینکه ضعف عضلانی، فتق دیسک اثبات شده، سندرم دم اسب یا درد شدیدی داشته باشید که پس از یک دوره درمان غیرجراحی برطرف نشده باشد.

در جراحی فتق دیسک که دیسککتومی نام دارد، بخشی از دیسک که بر عصب نخاعی فشار می آورد، برمی داشته می شود. روش دکامپرشن اعصاب ممکن است برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی مفید باشد.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️