درمان اختلال بلع یا دیسفاژی

درمان دیسفاژی یا اختلال بلع

بیشتر مشکلات بلع قابل مدیریت هستند، اما درمان به نوع اختلال بلع بستگی دارد. درمان اختلال بلع بسته به اینکه مشکل بلع در دهان یا گلو (دیسفاژی اوروفارنکس) یا در مری (دیسفاژی مری) باشد، متفاوت خواهد بود.

هنگام تصمیم گیری در مورد درمان یا مدیریت دیسفاژی، علت آن نیز در نظر گرفته می شود. در برخی موارد، درمان علت زمینه‌ای، مانند سرطان دهان یا سرطان مری، مشکلات بلع را رفع می کند.

گاهی در درمان و مدیریت دیسفاژی گروهی از متخصصان شامل یک گفتار درمانگر (SLT)، یک متخصص تغذیه و احتمالاً یک جراح مشارکت می کنند.

اگر به هنگام نوشیدن آب و یا خوردن غذا در گلو یا دهان خود احساس گرفتگی کردید ممکن است شما دچار بیماری دیسفاژی شده باشید، برای تشخیص و درمان این عارضه می‌توانید به کلینیک یادمان تب در تهران مراجعه کنید.

درمان دیسفاژی اوروفارنکس

درمان دیسفاژی اوروفارنکس (oropharyngeal dysphagia) در صورتی که ناشی از عارضه های سیستم عصبی باشد، مشکل است. زیرا این مشکلات معمولاً با استفاده از دارو یا جراحی قابل درمان نیستند.

3 روش اصلی برای مدیریت دیسفاژی اوروفارنکس و ایمن کردن خوردن و آشامیدن تا حد امکان وجود دارد:

  • بلع درمانی
  • تغییرات رژیم غذایی
  • لوله های تغذیه

بلع درمانی

ممکن است برای بلع درمانی به یک متخصص گفتار درمانی یا آسیب شناس گفتار و زبان (SLT) ارجاع داده شوید. یک متخصص گفتار درمانی برای کار با افرادی که در خوردن یا بلع مشکل دارند آموزش دیده است.

SLT ها از طیف وسیعی از تکنیک ها استفاده می کنند و می توان متناسب با مشکل خاص فرد موارد مناسب را انتخاب کرد، مانند آموزش تمرینات بلع.

تغییرات رژیم غذایی

برای اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به یک متخصص تغذیه ارجاع داده می شوید تا توصیه هایی را در مورد تغییرات رژیم غذایی به شما ارائه دهد.

یک SLT می تواند غذاهای نرم تر و مایعات غلیظی را پیشنهاد دهد که بلعیدن آنها آسان تر است.

آنها همچنین در صورت نیاز برای اطمینان از تغذیه مناسب فرد، راهکارهایی را برای کمک به او در زمان صرف غذا ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید : عمل و آزمایش برونکوسکوپی چیست؟

لوله های تغذیه

در طول مدت بازیابی توانایی بلع، می توان از لوله های تغذیه برای تغذیه مناسب استفاده کرد. این لوله ها همچنین در موارد شدید دیسفاژی که فرد را در معرض خطر سوءتغذیه و کم آبی قرار می دهد، مورد نیاز می باشند.

یک لوله تغذیه همچنین می‌تواند مصرف داروهای مورد نیاز برای سایر بیماری ها را آسان‌تر کند. 2 نوع لوله تغذیه وجود دارد:

  • لوله بینی به معده : لوله ای که از بینی عبور کرده و به سمت معده پایین می رود.
  • لوله پگ یا گاستروستومی اندوسکوپیک از طریق پوست ( PEG) : این لوله مستقیماً در معده کاشته می شود.

لوله های تغذیه بینی به معده برای استفاده کوتاه مدت طراحی شده اند. لوله باید بعد از حدود یک ماه تعویض شده و به سوراخ دیگر بینی انتقال داده شود.

لوله های PEG برای استفاده طولانی مدت طراحی شده اند و قبل از نیاز به تعویض چندین ماه دوام می آورند.

اکثر افراد مبتلا به دیسفاژی ترجیح می دهند از لوله PEG استفاده کنند زیرا زیر لباس پنهان می شوند. با این حال، استفاده از آنها در مقایسه با لوله های بینی به معده، خطر بیشتری در بروز عوارض جزئی، مانند عفونت پوستی یا انسداد لوله ایجاد می کند.

دو عارضه عمده لوله های PEG عفونت و خونریزی داخلی است. می توانید در مورد مزایا و معایب هر دو نوع لوله تغذیه با تیم درمان خود صحبت کنید.

درمان دیسفاژی اوروفارنکس

درمان دیسفاژی مری

دیسفاژی مری مشکلات بلع ناشی از مشکلات مری است. علاوه بر عمل جراحی روش های دیگری برای درمان دیسفاژی مری وجود دارد که عبارتند از:

بوتاکس

گاهی اوقات می توان از بوتاکس برای درمان آشالازی استفاده کرد، عارضه ای که در آن ماهیچه های مری به شدت سفت شده و اجازه ورود غذا و مایعات را به معده نمی دهند.

از بوتاکس می توان برای فلج کردن ماهیچه های سفت شده ای که مانع از رسیدن غذا به معده می شوند استفاده کرد. با این حال، اثرات آن تنها برای حدود 6 ماه باقی می ماند.

گذاشتن استنت

در صورت ابتلا به سرطان مری غیر قابل برداشت، معمولاً توصیه می شود که به جای اتساع با آندوسکوپی، استنت قرار داده شود. دلیل آن این است که با وجود سرطان، در صورت کشیده شدن مری، خطر سوراخ شدن آن بیشتر است.

استنت (معمولاً یک لوله توری فلزی) در حین آندوسکوپی یا تحت هدایت اشعه ایکس به مری وارد می شود.

سپس استنت به تدریج منبسط می شود تا مسیری به اندازه کافی وسیع برای عبور غذا ایجاد کند. بیمار برای باز نگه داشتن استنت و جلوگیری از انسداد، باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کند.

بیشتر بخوانید : آزمایش و تشخیص اختلالات روده بزرگ و مقعد

دارو

بسته به علت، دیسفاژی مری با دارو درمان می شود. به عنوان مثال، مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) که برای درمان سوء هاضمه استفاده می شوند گاهی در بهبود علائم ناشی از باریک شدن یا زخم شدن مری موثر هستند.

اتساع با آندوسکوپی

اتساع با آندوسکوپی به طور گسترده ای برای درمان اختلال بلع ناشی از انسداد استفاده می شود. همچنین می‌توان از آن برای کشش مری در صورت وجود زخم استفاده کرد.

اتساع با آندوسکوپی در طی معاینه داخلی مری با استفاده از آندوسکوپی انجام می شود.

یک آندوسکوپ (لوله ای نازک با یک لامپ و یک دوربین در انتهای آن) با عبور از گلو به مری رفته و تصاویر داخل بدن را به صفحه تلویزیون ارسال می کند.

با استفاده از تصویر به عنوان راهنما، یک بالون کوچک یا یک بوژی (ابزار پزشکی نازک و انعطاف پذیر) از قسمت باریک مری برای باز کردن آن عبور داده می شود. در صورت استفاده از بالون، آن را قبل از خارج کردن، به تدریج باد می کنند تا مری باز شود.

گاهی قبل از عمل به بیمار یک آرام بخش خفیف داده می شود. این عمل یک خطر کوچک دارد. ممکن است حین عمل مری پاره یا سوراخ شود.

درمان دیسفاژی مری

درمان دیسفاژی نوزادان

اگر کودک شما با مشکل بلع (دیسفاژی مادرزادی) به دنیا آمده، درمان به علت آن بستگی دارد.

  • فلج مغزی : یک متخصص گفتاردرمانی (SLT) به کودک شما نحوه بلعیدن و به شما نوع غذای کودک و نحوه استفاده از لوله های تغذیه را آموزش می دهد.
  • شکاف کام و لب : این شکاف معمولا با جراحی درمان می شود.
  • باریک شدن مری : با نوعی جراحی به نام گشاد کردن مری درمان می شود.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️