درمان عصب رادیال یا افتادگی مچ دست

درمان عصب رادیال یا افتادگی مچ دست

صدمات ناشی از تروما به بازوها ( اندام فوقانی ) می تواند مانع داشتن عملکرد مناسب در فعالیت های روزانه شود. در نزدیک به 3 درصد از این آسیب ها، شکستگی استخوان بازو و در نتیجه آن آسیب شدید عصب رادیال وجود دارد.

آسیب عصب رادیال به دلیل موقعیت آناتومیکی آن و نزدیک بودن به استخوان بازو است.

عصب رادیال از بالای بازو شروع شده و به سمت پایین مچ دست و انگشتان می رود. این عصب به حرکت و احساس بازو و دست کمک می کند.

عصب رادیال مسئول باز کردن و کنترل خم شدن مچ دست و انگشتان به سمت عقب است. آسیب عصب رادیال (RNI) عارضه ای است که عصب رادیال را تحت تاثیر قرار می دهد.

به آسیب عصب رادیال، ترومای عصب رادیال نیز می گویند. آسیب به این عصب منجر به بی حسی، ضعف و مشکل در حرکت مچ، دست یا انگشتان می شود.

دلایل آسیب عصب رادیال

نوروپاتی عصب رادیال بسیار شایع است. این عصب ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند.

نوروپاتی رادیال می تواند ناشی از آسیب مستقیم به عصب از یک جسم سوراخ کننده تیز یا گیر افتادگی این عصب در جایی از مسیر خود باشد.

در موارد شکستگی استخوان بازو، احتمال آسیب عصب رادیال نیز وجود دارد. از آنجا که عصب رادیال از مفصل آرنج می گذرد، شکستگی استخوان در مفصل آرنج می تواند باعث آسیب به عصب رادیال شود. عصب در برخورد با لبه های تیز استخوان های شکسته آسیب می بیند.

علاوه بر جراحت مستقیم، آسیب عصب رادیال می تواند در اثر گیر افتادن و فشردگی عصب اتفاق بیفتد. فشردگی عصب ناشی از التهاب تاندون ها و ساختارهای اطراف عصب است.

در زیر عوامل ایجاد آسیب به عصب رادیال آورده شده است.

  • خوابیدن در وضعیت نامناسب در طول شب
  • فشار ناشی از استفاده نادرست از عصا
  • پوشیدن مچ بند ها یا ساعت های تنگ
  • استفاده بیش از حد از مفصل مچ دست
  • افتادن روی بازو
  • بیماری هایی مانند جذام و دیابت
درمان گرفتگی عصب رادیال دست

علائم آسیب به عصب رادیال

عصب رادیال از بازو تا مچ کشیده شده و آسیب به آن علائم متعددی را در دست ایجاد می کند. علائم می تواند حرکتی و حسی باشد. علائم احتمالی آسیب عصب رادیال عبارتنداز:

  • درد در مچ دست
  • درد شدید و سوزش در انگشت شست، میانی و انگشت اشاره
  • بی حسی و گزگز در مچ دست و پشت ساعد
  • افتادگی مچ دست پس از آسیب عصب رادیال معمول است. بیمار نمی تواند مچ و انگشتان خود را دراز کند یا بالا بیاورد.
  • عدم توانایی در نگه داشتن چنگال
  • کاهش حس در تمام دست یا قسمتی از بازو و ساعد
  • مشکل در کشیدن بازو از آرنج به دلیل درد

بیشتر بخوانید : آسیب شبکه اعصاب بازویی + علائم، تشخیص و درمان

درمان آسیب عصب رادیال

هدف از درمان آسیب عصب رادیال، از بین بردن علائم در بازو و بازگرداندن عملکرد دست و بازو است. موارد زیر استراتژی درمانی مورد استفاده برای این منظور هستند:

  • دارو های ضد درد برای آسیب عصب رادیال : داروهای ضد درد یا ضد التهاب برای تسکین درد و بهبود سریع تر آسیب تجویز می شوند. علاوه بر این داروها، کرم ها یا پچ های بی حس کننده نیز به کاهش درد کمک می کنند.
  • آتل بستن یا گچ گرفتن برای کمک به درمان آسیب عصب رادیال : آتل بستن و گچ گرفتن برای حمایت از مچ دست در طول مدت ریکاوری عصب رادیال مورد نیاز است.
  • فیزیوتراپی برای درمان آسیب عصب رادیال: تمرینات ویژه تعیین شده توسط فیزیوتراپیست، به تقویت و انعطاف پذیری استخوان ها و ماهیچه ها کمک می کند. ماساژ درمانی نیز برای از بین بردن بافت اسکار و ایجاد واکنش از طرف عصب رادیال، گزینه خوبی است.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست برای درمان آسیب عصب رادیال : در این روش درمانی، برای کاهش درد، یک جریان الکتریکی خفیف را به عضلات بیمار اعمال می کنند.
  • جراحی برای درمان آسیب عصب رادیال : این شکل از درمان برای ترمیم عصب رادیال یا برداشتن هر توده غیر طبیعی مانند تومور بر روی این عصب انجام می شود. در صورت گیر افتادگی عصب رادیال، از جراحی برای کاهش فشار روی عصب استفاده می کنند.
  • دیابت و بیماری های کلیوی

زمان بهبودی بستگی به شدت آسیب به عصب رادیال دارد. در موارد خفیف، حتی اگر هفته ها یا ماه ها طول بکشد، عصب کاملا بهبود می یابد. در صورت عدم وجود پارگی، معمولا آسیب عصب رادیال در مدت سه ماه، بهبود خواهد یافت.

اما در موارد آسیب شدید عصب رادیال مانند پارگی، به جراحی نیاز است. بهبودی کامل می تواند شش تا هشت ماه زمان ببرد و در برخی موارد، بازگشت قدرت حرکت و عملکرد طبیعی بازو تا یک سال طول می کشد.

تعجب آور است ولی در برخی موارد نیازی به درمان نیست و عصب رادیال آسیب دیده، به مرور زمان خود به خود بهبود می یابد.

درمان گیر افتادگی عصب رادیال دست

عوارض ناشی از آسیب عصب رادیال

احتمال بروز عوارض به شکل زیر وجود دارد:

  • تغییر شکل خفیف تا شدید دست
  • بی حسی جزئی یا کامل
  • از دست دادن جزئی یا کامل قدرت حرکت دست

در صورت عدم درمان آسیب شدید عصب رادیال یا تاخیر در درمان، علائم ضعف، بی حسی یا درد در بازو تشدید خواهد شد. احتمال تورم، سوزش یا تغییر در رنگ پوست بازوی آسیب دیده وجود دارد.

در برخی موارد، فرد قدرت حرکت بازو و حس آن را به طور کلی از دست داده و تا مدت زیادی درد خواهد داشت. ماهیچه های دست شروع به سفت و کوتاه شدن خواهند کرد.

در این وضعیت دست به سمت داخل مشت چرخیده و استفاده از آن سخت یا غیرممکن می شود.

بیشتر بخوانید : درمان گیر افتادگی عصب اولنار + علائم و تشخیص

پیشگیری از آسیب عصب رادیال

نباید به بازو فشار آورده شود. از کارهایی که نیاز به استفاده مکرر و بیش از حد از بازو دارند، اجتناب کنید.

علاوه بر این، نباید بدن خود را هنگام نشستن و خوابیدن در وضعیت نامناسب و غیرعادی قرار دهید.

برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستگی های منجر به ضربه های فیزیکی آسیب زننده به عصب رادیال، باید مراقب های لازم صورت گیرد.

نتیجه

آسیب عصب رادیال، اگرچه دردناک است اما قابل درمان می باشد. به طور کلی پیش آگاهی از وضعیت بیماران مبتلا به آسیب عصب رادیال در طولانی مدت، تنها در صورت شناخته شده بودن علت آسیب، مفید خواهد بود.

با این حال، این بیماران در آینده باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب دوباره عصب رادیال اتخاذ کنند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️