زگیل تناسلی در مردان + علائم، ریسک‌ها و راه‌های درمان

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی در مردان چیست

شاید برایتان تعجب آور باشد که 15 الی 20 درصد از مردان آلوده به ویروس HPV دچار زگیل تناسلی می شوند. 80 درصد باقیمانده حالت نهان این عفونت را دارند. در 70 درصد موارد، این بیماری زودگذر است: سیستم ایمنی بدن بر حمله ویروس غلبه کرده و بدن از عامل بیماری زا پاک می شود.

علت تمام انواع زگیل ها ویروس های HPV هستند. اما هر کدام به دلیل نوع خاصی از این ویروس ایجاد می شود. علت زگیل تناسلی در مردان ورود انواع 6 و 11 ویروس HPV در بدن است.

این نوع زگیل روی پوست و غشای مخاطی اندام های تناسلی و مقعد ایجاد می شود. محل ایجاد زگیل های تناسلی در مردان در سر آلت تناسلی و غشای مخاطی غلفه و غشای مخاطی ناحیه بیرونی مجرای ادرار است.

HPV از طریق رابطه جنسی و تماس اندام تناسلی با اندام تناسلی و اندام تناسلی با مقعد وارد بدن می شود. اما آیا این تنها راه سرایت این ویروس است؟ برای دانستن جواب این سوال به خواندن ادامه دهید.

اگر هنوز درباره مراجعه به پزشک شک دارید یا امیدوارید که زگیل ها خود به خود از بین بروند، به خاطر داشته باشید که عدم درمان زگیل ممکن است منجر به سرطان آلت تناسلی و سایر بیماری های خطرناکی شود! برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی در مردان می توانید به کلینیک یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

زگیل های تناسلی چقدر برای مردان خطرناک هستند؟

زگیل های تناسلی نشانه واضحی از وجود ویروس HPV در بدن هستند. بنابراین، با ظهور اولین تغییرات در ناحیه تناسلی باید با پزشک مشورت کرد.

در صورت عدم درمان به موقع، زگیل ها زیر لباس زیر یا هنگام رابطه جنسی زخمی می شوند و این شرایط خطرناکی را برای شروع عارضه های پیش سرطانی و مستقیما شروع سرطان در اندام های تناسلی ایجاد می کند.

به محض ظهور زگیل باید تا زمان اتمام درمان از رابطه جنسی خودداری کرد، در غیر این صورت زگیل هاحین رابطه زخمی شده و باعث ناراحتی، خارش و خونریزی می شوند.

برخی از مردانی که زگیل داشته اند معتقدند که دچار یک بیماری مقاربتی شده اند. اما این درست نیست. زگیل ها هم نشانه HPV و هم زنگ خطری برای تضعیف سیستم ایمنی هستند.

بنابراین، اگر کندیلوم ها قسمت زیادی از ناحیه اینگوئینال (ناحیه ای در محل اتصال شکم و ران) را پوشانده باشند، نیاز است که برای تشخیص مشکل و اصلاح سیستم ایمنی اقدام شود.

علاوه بر درمان های اصلی که شامل استفاده از داروهای آنتی ویروس و تعدیل کننده سیستم ایمنی می شوند، به منظور از بین بردن ظاهر نازیبای زگیل ها و حفظ زندگی سالم به بیمار روش های برداشتن زگیل با لیزر یا رادیوسرجری پیشنهاد می شود.

درمان زگیل تناسلی درمان

علت زگیل تناسلی در مردان

طبق آمار بدست آمده طی 10 سال گذشته، بروز زگیل تناسلی در مردان کمتر از زنان نیست. در بیشتر موارد، این زگیل ها در ناحیه اطراف اندام تناسلی تشکیل می شوند و به همین دلیل نام شان زگیل تناسلی است. ایجاد آنها در اطراف مقعد معمول نیست اما احتمال آن همچنان وجود دارد.

چندین راه برای آلوده شدن به این ویروس وجود دارد. در بیشتر موارد، عفونت از طریق رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می شود و لزوما نیاز نیست که رابطه مقعدی باشد.

در رابطه جنسی همجنس گرایان، عفونت از طریق نزدیکی اندام های جنسی انتقال می یابد و به سرعت در ناحیه پری انال پخش می شود.

اما آنطور که آمار نشان می دهد، مردان با گرایش جنسی غیر مرسوم، در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، 5 تا 8 بار بیشتر از سایرین به این مشکل دچار می شوند.

یک دلیل شایع دیگر بروز زگیل تناسلی رابطه جنسی دهانی است. در چنین تماسی، زنی که در دهان آلوده به این ویروس است، می تواند منشا عفونت برای یک مرد باشد.

چرا کندیلوم ها بیشتر در ناحیه مقعد ایجاد می شوند؟ جواب ساده است: مانند هر ویروس دیگری، بهترین مکان برای این ویروس سطوح مرطوب بدن انسان است.

پوست بین کفل ها تمام شرایط مورد نیاز را برای ویروس ها دارد و حتی بیشتر. و در مواردی که بهداشت فردی رعایت نشود، چنین نواحی ای مکان مناسبی برای ویروس ها خواهند بود.

بهتر است به یاد داشته باشید که یک ویروس برای ایجاد زگیل تناسلی کافی نیست. از میان 100 مرد آلوده به این ویروس، تنها 2-3 فرد دچار این بیماری می شوند. بروز بیماری اغلب به دلیل شکست سیستم ایمنی است.

علت زگیل تناسلی در مردان و علائم آن

دوره نهفتگی زگیل تناسلی در مردان چه مدت است؟

زگیل ها در محلی به نام دروازه ورودی عفونت ایجاد می شوند. پس از رابطه جنسی، یک دوره نهفتگی بدون علامت شروع می شود، که ممکن است چندین ماه طول بکشد، سپس تظاهرات پوستی مشاهده می شود.

عدم وجود زگیل تناسلی به معنی سالم بودن شریک جنسی نیست.

به طور کلی، این مدت تا 9 ماه طول می کشد. در برخی موارد، این ویروس سال ها در بدن فرد می ماند و در نتیجه عدم وجود زگیل تناسلی به این معنی آلوده نبودن شریک جنسی به این ویروس نیست.

تماس جنسی با فرد ناقل این ویروس خطرناک است، حتی اگر هیچ زگیلی نبینید و آن مرد به ظاهر کاملا سالم باشد. بنابراین، بهترین راه برای شروع یک رابطه جنسی انجام آزمایش HPV است.

ظهور زگیل ها در ناحیه تناسلی نشانه فعالیت این ویروس است. در برخی مردان ممکن است زگیل ها یک ماه بعد به وجود آیند اما در مردان دیگر ممکن است سال ها بگذرد و زگیل ها تنها زمانی که سیستم ایمنی به دلیلی ضعیف شد، ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید : زگیل تناسلی در زنان + علائم، درمان به همراه عکس

دلایل تضعیف سیستم ایمنی در مردان چیست؟

چیزی که همه می دانند این است که اگر سریع بیمار می شوید، یعنی ایمنی بدن تان ضعیف است. چرا این اتفاق می افتد؟ دلایل آن تازگی ندارند :

  • کاهش شدید دما، که باعث گرم شدن بیش از حد یا سرد شدن بیش از حد بدن می شود.
  • کمبود سیستماتیک خواب یا خستگی مکرر
  • کار پر استرس یا روابط پرتنش با اعضای خانواده
  • مصرف بیش از حد الکل (حتی نوشیدنی های کم الکل)
  • مصرف غذاهای چرب و گوشت زیاد و مصرف نکردن میوه ها و سبزیجات که منابع اصلی ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی هستند.

تمام عوامل ذکر شده در بالا تاثیرات مخربی بر سلامت انسان دارند و در نتیجه باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به HPV می شوند.

حتی اگر یکی از این موارد، برای مثال استرس، در مورد شما صدق کند، برای کاهش ایمنی بدن تان کافی است. اگر بیش از یک مورد را داشته باشید، آسیب پذیری شما در برابر HPV و سایر ویروس ها خیلی بیشتر خواهد بود.

تشخیص علت زگیل تناسلی در مردان

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

پس از گذشت چند هفته پس از آلوده شدن به ویروس HPV، ممکن است متوجه زگیل های تناسلی بشوید. برای برخی مردان، این مدت کمتر و برای برخی دیگر طولانی تر است.

در صورت ضعیف بودن سسیستم ایمنی تان، زگیل ها ممکن است در چندین گروه ظاهر شوند. آنها شکلی شبیه گل کلم می سازند و دهانه کانال مقعد را مسدود می کنند.

زگیل ها معمولا در اطراف ناحیه تناسلی، چین های مغبنی و روی ران ها یافت می شوند.

علائم زگیل های ناحیه مقعد:

  • خارش
  • سوزش مداوم
  • وجود ترشحات بدبو

همچنین پوست اطراف آن تحریک پذیر خواهد شد. این زگیل ها ناراحتی زیادی را ایجاد می کنند. گاهی هنگام دفع مدفوع باعث درد و کمی خونریزی می شوند.

اگر مدت ها بگذرد و زگیل ها درمان نشوند، احتمال تبدیل شدن آنها به تومور های بدخیم وجود دارد که درمان شان بسیار سخت خواهد بود.

تشخیص این مشکل پوستی حتی بدون کمک یک متخصص سخت نیست، زیرا علائم آن شبیه هیچ بیماری دیگری نمی باشد. اما این دلیل نمی شود که به پزشک مراجعه نکنید.

پزشک پوست اطراف مقعد و ناحیه تناسلی و بیشتر از آن، داخل رکتوم را برای بررسی وجود برجستگی های داخل دیواره روده معاینه می کند.

در موارد تظاهرات شدیدتر این بیماری، انجام سیگموئیدوسکوپی و آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت HIV و سیفلیس ضروری است. در موارد مشکوک به زگیل تناسلی در مردان، آنالیز بافت شناسی انجام می شود.

بهترین راه این است که با انجام معاینات عنوان شده در زیر نتایج کاملی از بررسی علل احتمالی را بدست آورید.

تشخیص باید بر اساس معاینه نواحی خارجی اندام تناسلی و تعدادی از آزمایش های آزمایشگاهی و معاینات با ابزارهای پزشکی انجام شود:

  • PCR برای تشخیص HPV
  • بررسی های بافت شناسی بیومتریال
  • اورتروسکوپی (اگر احتمال دهند که زگیل در مجرای ادرار مرد وجود دارد)

سایر روش هایی که به تعیین وضعیت عمومی بیمار کمک می کند عبارتند از:

  • PCR برای تشخیص عفونت های مقاربتی (STIs)،
  • تست الایزا برای تشخیص سیفلیس،
  • آزمایش خون برای تشخیص HIV و هپاتیت B و C

لازم به ذکر است که ترکیب PVI با سایر بیماری های مقاربتی تأثیر قابل توجهی بر ویژگی های بیماری، مقاومت آن در برابر درمان و پیش بینی نتیجه درمان دارد.

پزشک برای اطلاع از شرایط سیستم ایمنی، یک تست ایمونوگرام تجویز می کند.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و درمان آن

درمان زگیل تناسلی در مردان

باید بدانید که درمان زگیل تناسلی در مردان پیچیده است. اگر برای از بین بردن زگیل ها به خود ویروس رسیدگی نکرده و فقط از یکی از روش‌های جدید استفاده کنید، احتمالا با گذشت زمان، زگیل‌ها دوباره ظاهر شوند.

به همین دلیل است که باید مؤثرترین و مناسب‌ترین روش را برای از بین بردن خود زگیل و بهترین داروهای افزایش دهنده ایمنی و قدرت بدن در مبارزه مؤثر با HPV را انتخاب کنید.

ابتدا، پزشکان داروهایی را برای سیستم ایمنی تجویز می کنند :

  • اینترفرون ها و القا کننده های آنها
  • داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی مصنوعی

روش های فیزیولوژیکی تخریب بافت زگیل به چند نوع تقسیم می شود و این تقسیم بندی به روش برخورد آن با زگیل بستگی دارد:

کرایوتراپی

کرایوتراپی برای از بین بردن زگیل تناسلی تک و نه خیلی بزرگ در مردان مناسب است و با قرار دادن زگیل در معرض نیتروژن مایع، اکسید نیتروژن یا دی اکسید کربن انجام می شود. بافت های آسیب دیده با انجماد مایعات خارج سلولی و درون سلولی، می میرند.

در صورت وجود بیش از یک زگیل، یا یک روش درمانی دیگر انتخاب می شود، یا کرایوتراپی چندین بار انجام خواهد شد.

از معایب این روش تهاجمی بودن آن است که باعث تاول، خون مردگی و ادم می شود. با استفاده از ژل مخصوص برای جداسازی کندیلوم از بافت های سالم می توان زگیل را پس از انجماد خیلی تمیز جدا کرد.

لیزر تراپی

لیزر

استفاده از اثر مخرب لیزر بر تشکیل ویروس با لیزرهای CO2 مخصوص است. از این روش می توان برای هر اندازه پاپیلوم، زگیل تناسلی، زگیل معمولی و غیره استفاده کرد. تبخیر، یک نوع ملایم لیزر درمانی است.

در حال حاضر، جراحی برداشتن زگیل های دستگاه ادراری- تناسلی در مردان با چاقوی جراحی به ندرت انجام می شود. زیرا آسیب ناشی از این روش زیاد و دوره بهبودی پس از عمل طولانی تر است.

در صورت وجود احتمال یک مشکل سرطانی و نیاز به یک برش بزرگ، پزشکان این روش را انتخاب می کنند. روشی که کمترین آسیب را ایجاد می کند، ترکیبی از روش تخریب با سرما و انعقاد با پلاسما می باشد.

معیار اثربخشی درمان از بین رفتن کامل تظاهرات بالینی پس از درمان با جراحی و دارو است.

بسیاری از مردان مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند زیرا از صحبت کردن درباره چنین مشکلی خجالت می کشند. اما به این فکر کنید که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید، مشکل تان سریعتر برطرف می شود و همه چیز را فراموش خواهید کرد.

دیاترموکاگولاسیون

یک روش کلاسیک بر اساس اثر مخرب جریان الکتریکی است. می توان از آن برای کندیلوم ها در هر اندازه ای و سایر تومورهای مشابه استفاده کرد.

سوالات متداول

زگیل تناسلی در مردان چیست؟

زگیل تناسلی در مردان عبارت است از التهاب و عفونت در ناحیه زگیلی تناسلی که می‌تواند به علت عفونت با باکتری، ویروس یا قارچ رخ دهد.

علائم شایع زگیل تناسلی در مردان چیستند؟

علائم شایع زگیل تناسلی در مردان شامل سوزش و خارش در ناحیه تناسلی، قرمزی، تورم و ترشحات غیرطبیعی از زگیل تناسلی می‌شود.

چه عواملی می‌توانند باعث بروز زگیل تناسلی در مردان شوند؟

عواملی که می‌توانند باعث بروز زگیل تناسلی در مردان شوند عبارتند از روابط جنسی بی‌احتیاطانه، عدم رعایت بهداشت شخصی، عفونت با باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها و استفاده از ابزارهای تناسلی آلوده.

چگونه می‌توان زگیل تناسلی در مردان را درمان کرد؟

درمان زگیل تناسلی در مردان بستگی به عامل عفونت دارد. در برخی موارد، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است. برای عفونت‌های ویروسی، مانند زگیل تناسلی به علت هرپس، درمان‌های ضد ویروسی ممکن است تجویز شود. در هر صورت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

برای درمان قطعی زگیل تناسلی در تهران با استفاده از روش های موثر زیر نظر پزشک متخصص اورولوژی با کلینیک یادمان طب تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️