علائم سرطان کلیه و مثانه

علائم سرطان کیه و مثانه چیست

سرطان کلیه چیست

کلیه ها دو اندام بزرگ و لوبیا شکل هستند که در دو طرف ستون فقرات کمر قرار دارند. سرطان کلیه که به آن سرطان رنال نیز می گویند، زمانی اتفاق می افتد که رشد سلول ها در کلیه خارج از کنترل شده و انباشگی آنها تومور بدخیمی را شکل دهد.

نوع سرطان دو کلیه ممکن است متفاوت باشند زیرا هر کلیه دو بخش دارد؛ یکی ناحیه کورتیکال که خون را تصفیه کرده و ادرار را تولید می کند و بخش دیگر رنال پلویس (لگنچه کلیوی) است.

سرطان ممکن است در هر یک از این دو بخش ایجاد شود، اما 90 درصد از سرطان های کلیه در ناحیه کورتیکال و کمتر از 10 درصد از آنها در بخش رنال پلویس ایجاد می شود.

برای تشخیص و درمان سرطان کلیه و مثانه می توانید به کلینیک یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

سرطان کلیه چقدر شایع است

موارد سرطان کلیه طی چند سال اخیر افزایش یافته است اما به ظاهر یک عامل دخیل در این باره تصادفی تشخیص داده شدن بسیاری از آنهاست.

بیماران به دلایل دیگری سی تی اسکن یا سایر آزمایش های عکسبرداری را انجام می دهند و در این آزمایش ها سرطان خود را نشان می دهد.

اغلب، این سرطان ها محدود به کلیه هستند و ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

علائم سرطان کلیه چیست

علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه معمولا در مراحل اولیه، هیج علامتی ندارد. علائم و نشانه هایی که احتمالا به مرور بروز می کنند، عبارتند از:

  • وجود خون در ادرار که باعث صورتی، قرمز یا قهوه ای شدن ادرار می شود.
  • درد کمر یا پهلویی که از بین نمی رود
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن غیر قابل انتظار
  • خستگی
  • تب

علائم ممکن است تا زمان گسترش سرطان (متاستاژ) یا پیشروی زیاد آن بروز نکنند. خون در ادرار شایع ترین علامت است، اما مقدار خون در ادرار ممکن است آنقدر کم باشد که فقط زیر میکروسکوپ بتوان آن را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید : علائم و درمان نارسایی کلیه

از طرف دیگر، ممکن است ادرار به وضوح قرمز باشد. شایع ترین علامت بعدی درد در ناحیه بین دنده ها و مفصل ران (پهلو)، تب و کاهش وزن است.

گاهی اولین تشخیص سرطان کلیه در زمانی است که پزشک هنگام معاینه یک برآمدگی در شکم بیمار حس می کند. سایر علائم غیر اختصاصی سرطان کلیه عبارتند از: خستگی، کاهش وزن و زود سیر شدن از غذا.

تعداد گلبول های قرمز خون ممکن است به طور غیر طبیعی افزایش یابد (پلی سیتمی) زیرا سطوح بالای هورمون اریتروپویتین (که توسط کلیه بیمار یا خود تومور تولید می شود) مغز استخوان را به تولید بیشتر گلبول های قرمز تحریک می کند.

افزایش تعداد گلبول های قرمز ممکن است علائمی نداشته باشد یا موجب سردرد، خستگی، سرگیجه و اختلالات بینایی شود.

برعکس، به دلیل خونریزی آهسته در ادرار، سرطان کلیه ممکن است منجر به کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) نیز بشود و کم خونی باعث زود خسته شدن یا سرگیجه خواهد شد.

سطوح کلسیم در خون برخی از مبتلایان افزایش می یابد (هیپرکلسمی)، که ضعف، خستگی، کند شدن زمان واکنش و یبوست از علائم آن است.

احتمال افزایش فشار خون نیز وجود دارد، اما فشار خون بالا گاهی اوقات علائمی ندارد.

علائم و علل سرطان کلیه و مثانه چیست

سرطان های مثانه

اکثر سرطان‌های مثانه از نوع کارسینوم سلول انتقالی هستند، زیرا همان نوع سلول‌ها (سلول‌های انتقالی) را درگیر می کنند و این سلول ها معمولاً سلول‌های سرطانی عامل سرطان‌های رنال پلویس و حالب هستند.

  • سرطان مثانه اغلب باعث ادرار خونی می شود.
  • پزشکان برای تشخیص، یک لوله نازک، منعطف و دوربین دار (سیستوسکوپ) را از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می کنند.
  • بسیاری از سرطان ها با برداشتن تومور با استفاده از سیستوسکوپ (برای سرطان های سطحی) یا با برداشتن مثانه (برای سرطان های عمیق تر) درمان می شوند.

هر ساله حدود 83730 مورد جدید سرطان مثانه در ایالات متحده تشخیص داده می شود. بر اساس آمارهای سال 2021، سالانه بیش از 17200 نفر جان خود را بر اثر سرطان مثانه از دست می دهند. زنان حدودا 3 برابر بیشتر از مردان به سرطان مثانه مبتلا می شوند.

شاید مطالب زیر برای شما مفید باشد:

سیگار بزرگترین عامل خطرزا برای ابتلا به این سرطان است و به نظر می رسد که یکی از دلایل حداقل نیمی از موارد جدید آن باشد. برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت می توانند با تجمع در ادرار باعث سرطان شوند، البته استفاده از این مواد شیمیایی در حال کاهش است.

هیدروکربن ها، رنگ های آنیلین (مانند نفتیلامین مورد استفاده در صنعت رنگ) و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع لاستیک، برق، کابل، رنگ و نساجی نمونه هایی از این مواد شیمیایی هستند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی داروها، به ویژه سیکلوفسفامید، خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد.

تحریک طولانی مدت ناشی از یک عفونت انگلی به نام شیستوزومیازیس یا سنگ مثانه، عفونت‌های دستگاه ادراری یا استفاده از کاتتر نیز افراد را مستعد ابتلا به سرطان مثانه می‌کند، اما تحریک عامل تنها تعداد کمی از موارد سرطان مثانه است.

علائم سرطان مثانه

این سرطان اغلب باعث ادرار خونی می شود. درد و سوزش در هنگام ادرار و نیاز فوری و مکرر به ادرار کردن از علائم دیگر آن هستند.

علائم سرطان مثانه ممکن است علائمی مشابه عفونت مثانه (سیستیت) داشته باشد و این دو مشکل ممکن است همزمان رخ دهند.

تعداد کم سلول های خون (کم خونی) باعث خستگی، رنگ پریدگی یا هر دو می شود.

علائم سرطان مثانه و کلیه

سرطان کلیه و مثانه

سرطان های دستگاه ادراری در مردان بیشتر از زنان است و میانگین سنی افراد در هنگام تشخیص به این بیماری 65 سال می باشد.

عوامل خطرزای عمده برای این سرطان ها عبارتند از: سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، سابقه خانوادگی، سن و چاقی.

مرحله بندی سرطان مثانه و کلیه باید بر اساس سیستم مرحله بندی TNM باشد که همراه با درجه تومور، اطلاعات مهمی را در مورد درمان و پیش آگهی ارائه می دهد.

کارسینوم سلول اوروتلیال شایع ترین نوع سرطان مثانه است. این سرطان می تواند در کلیه ها یا حالب نیز رخ دهد. سرطان سلول کلیوی شایع ترین نوع سرطان کلیه است.

گزینه های درمانی سرطان کلیه و مثانه بسته به درجه سرطان بسیار متفاوت خواهد بود.

سرطان مثانه غیر-تهاجمی به عضلات در مراحل اولیه ممکن است به روش سیستوسکوپی برداشته و/یا با ایمونوتراپی داخل مثانه یا شیمی درمانی درمان شود، اما بیماران مبتلا به تومورهای مثانه تهاجمی به عضلات معمولاً نیاز به جراحی دارند.

درمان سرطان کلیه و مثانه تقریباً همیشه با جراحی انجام می شود، مگر اینکه بیمار به دلیل ضعف بیش از حد نتواند تحت عمل جراحی قرار گیرد یا خود مراقبت های تسکینی را انتخاب کند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️