10 علامت هشدار دهنده عدم تعادل هورمون ها + راهکار

دسته مقالات
علائم عدم تعادل هورمون ها

هیچ‌کس نمی‌خواهد درگیر اثرات عدم تعادل هورمون ‌های خود باشد، اما چگونه می توان متوجه عدم تعادل هورمون ها شد و برای بازگرداندن تعادل چه می توان کرد؟

عدم تعادل هورمونی می تواند دلیل مجموعه ای از علائم نامطلوب از خستگی یا افزایش وزن گرفته تا خارش پوست یا ناخوشی روحی و روانی باشد.

هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد در سیستم غدد درون ریز تولید شده و در جریان خون آزاد می شوند. عدم تعادل هورمونی زمانی رخ می دهد که هورمونی بیش از حد یا خیلی کم تولید شود.

هورمون ها برای تنظیم بسیاری از فرآیندهای مختلف در بدن از جمله اشتها و متابولیسم، چرخه خواب، چرخه های تولید مثل و عملکرد جنسی، دمای بدن و خلق و خو مهم هستند. پس جای تعجب نیست که حتی کوچکترین عدم تعادل هورمونی ممکن است تأثیر قابل توجهی بر سلامت و احوال عمومی افراد داشته باشد.

سطوح هورمون ها به طور طبیعی در مراحل مختلف زندگی، به ویژه در دوران بلوغ و در زنان در طول چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی در نوسان است. سبک زندگی و برخی بیماری ها نیز در تغییرات هورمونی موثر هستند.

آنچه مهم است، توجه به علائم و نظارت بر عدم تعادل هورمون ها توسط یک متخصص واجد شرایط است تا درمان مناسب مانند استفاده از دارو و درمان های مکمل یا ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای بازگرداندن تعادل و سلامتی صورت گیرد. برای تشخیص و درمان مشکلات هورمونی می توانید به کلینیک یادمان تب در تهران مراجعه کنید.

علائم و نشانه های عدم تعادل هورمون ها

در اینجا 10 نشانه عدم تعادل هورمونی که باید به آنها توجه کنید و برخی راهکارها آورده شده است:

1. نوسانات خلقی

هورمون جنسی زنانه استروژن بر انتقال دهنده های عصبی در مغز از جمله سروتونین (یک ماده شیمیایی بهبود دهنده خلق و خو) اثر می گذارد. نوسانات استروژن می تواند باعث سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا افسردگی در دوران پیش از یائسگی (مرحله قبل از توقف کامل قاعدگی) و یائسگی شود.

چه کاری باید انجام دهید:

اگر احساس ضعف یا اضطراب به طور قابل توجهی زندگی روزمره شما را مختل کرده باشد، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی مانند ورزش کردن، نوشیدن کمتر الکل و ترک سیگار، داروهای گیاهی (مانند خار مریم) و هورمون درمانی (HRT) در دوران یائسگی و پیش از یائسگی، همگی برای بهبود خلق و خو مفید هستند.

داشتن یک دفترچه یادداشت برای نوشتن علائم به شما و پزشکتان در تشخیص دخیل بودن یا نبودن تغییرات هورمونی در بروز علائم کمک می کند.

نوسانات خلقی ناشی از عدم تعادل هورمون ها

2. پریودهای سنگین یا دردناک

پریود سنگین یا دردناک اگر با علائم دیگری مانند درد شکم، نیاز مکرر به ادرار کردن، کمردرد، یبوست و مقاربت دردناک همراه باشد، احتمال فیبروم وجود دارد. فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که در داخل یا اطراف رحم رشد می کنند.

علت دقیق ایجاد فیبروم ناشناخته است. تصور می شود که فیبروم ها با استروژن تحریک می شوند، اما داشتن سابقه خانوادگی نیز در ابتلا به فیبروم دخیل است.

چه کاری باید انجام دهید:

اگر علائم فیبروم را دارید، با یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید. متخصص احتمالا ابتدا دارویی برای کوچک کردن فیبروم تجویز می کند. در موارد شدید یا اگر دارو مشکل را حل نکرد، ممکن است جراحی برای برداشتن آنها در نظر گرفته شود.

3. بی خوابی و خواب ناآرام

در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، تخمدان ها به تدریج استروژن و پروژسترون کمتری تولید می کنند که باعث افزایش خواب می شود.

بیشتر بخوانید : تست پاپ اسمیر در تهران

کاهش سطح استروژن گاهی باعث تعریق شبانه و در اثر آن اختلال در خواب شده و به همین دلیل موجب خستگی و کمبود انرژی می شود.

چه کاری باید انجام دهید:

اولین قدم تشخیص دقیق است. اگر در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی هستید، در مورد مزایای درمان با جایگزینی هورمون (HRT) برای بازیابی سطح استروژن و پروژسترون، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین می‌توانید برای داشتن خواب راحت کارهایی انجام دهید، مانند پوشیدن لباس‌های شب نخی، خوابیدن روی ملحفه‌های نخی، خنک نگه داشتن اتاق خواب تا حد امکان، ورزش کردن و کاهش مصرف الکل و کافئین.

بی خوابی ناشی از عدم تعادل هورمون ها

4. کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی در زنان در اثر کاهش سطح استروژن و تستوسترون، به ویژه در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی، شایع است (اگرچه تستوسترون به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود، زنان نیز این هورمون را دارند).

سایر علائم یائسگی مانند تعریق شبانه، خستگی، بد خلقی و اضطراب نیز می توانند بر زندگی جنسی فرد تأثیر بگذارند.

چه کاری باید انجام دهید:

اگر در دوران یائسگی هستید، بهتر است با یک متخصص سلامت زنان در مورد آزمایش تستوسترون برای درمان با جایگزینی هورمون مشورت کنید. این درمان ها میل جنسی، خلق و خوی و سطح انرژی را بهبود می دهد. این دارو در دوزهای بسیار کم به صورت ژل و روی پوست استفاده می شود.

5. افزایش وزن غیرقابل توضیح

تعدادی از بیماری های مرتبط با هورمون باعث افزایش وزن می شوند، از جمله کم کاری تیروئید (زمانی که غده تیروئید برای تنظیم متابولیسم هورمون های تیروئید کافی تولید نمی کند)، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) (یک مشکل هورمونی که باعث ایجاد کیست های کوچک در تخمدان ها می شود) و یائسگی (که منجر به تغییرات هورمونی و افزایش احتمالی وزن در اطراف شکم می شود).

چه کاری باید انجام دهید:

اگر بدون ایجاد هیچ گونه تغییری در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی، افزایش وزن غیرقابل توضیحی داشته اید، بهتر است برای بررسی وجود بیماری هایی مانند مشکلات تیروئید یا کیست تخمدان با یک متخصص زنان مشورت کنید.

اگر در دوران یائسگی هستید، بهتر است در مورد هورمون درمانی (HRT) با پزشک خود صحبت کنید. برخی از زنان بر این باورند که هورمون درمانی باعث افزایش وزن می شود، اما هیچ مدرکی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

اضافه وزن ناشی از عدم تعادل هورمون ها

6. مشکلات پوستی

آکنه مزمن در بزرگسالان می تواند نشانه ای از سطوح پایین استروژن و پروژسترون و سطوح بالای هورمون های آندروژن و سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری یا یائسگی نیز می تواند باعث خارش پوست شود. خشکی پوست یکی از نشانه های یائسگی یا مشکلات تیروئید است.

چه کاری باید انجام دهید:

اگر فکر می کنید مشکل پوستی تان ناشی از تعادل هورمونی است، برای تشخیص و درمان مشکل زمینه ای با یک متخصص سلامت زنان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : 5 راهکار روزمره برای سلامت پوست

7. سردرد

بسیاری از زنان به دلیل تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی دچار سردرد می شوند.

چه کاری باید انجام دهید:

یادداشت علائم به شما و پزشک در شناسایی محرک های سردرد کمک می کند. خوردن میان وعده های کوچک و مکرر و داشتن یک الگوی خواب منظم می تواند مفید باشد.

اگر بسیار دچار سردرد می شوید، پزشک ممکن است داروهای ضد میگرن یا مصرف قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی را تجویز کند.

چرا هورمون ها بهم میریزند

8. مشکلات باروری

عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل اصلی ناباروری زنان است و با تغییر سطوح هورمونی، باروری زنان به طور طبیعی پس از 35 سالگی کاهش می یابد.

سطوح بالای هورمون محرکه فولیکولی (FSH) شانس باردار شدن زنان را کاهش می دهد و سطوح پایین هورمون لوتئینیزه کننده (LH) که تخمدان ها را برای آزاد کردن تخمک و شروع تولید پروژسترون تحریک می کند، باعث مشکلات باروری می شود. یائسگی زودرس و سایر عارضه های مرتبط با هورمون مانند PCOS بر باروری تأثیر می گذارند.

چه کاری باید انجام دهید:

پزشک عمومی برای بررسی سطوح FSH و LH آزمایش خون تجویز می کند. اگر یک سال است که برای باردار شدن تلاش می‌کنید، یا اگر بیش از 35 سال دارید و مدت زمان کمتری برای بارداری تلاش می‌کنید بهتر است برای تشخیص هر دلیل زمینه ای برای باردار نشدن به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

9. ضعیف شدن استخوان ها

کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی و پیش از یائسگی می تواند باعث تحلیل استخوان ها شود.

چه کاری باید انجام دهید:

بیشتر زنان تا زمانی که دچار شکستگی استخوان نشوند، متوجه شکننده بودن استخوان هایشان نخواهند شد، به همین دلیل مهم است که با رسیدن به میانسالی و بعد از آن، برای بهبود سلامت استخوان ها تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

ورزش های تحمل وزن، مانند دویدن، تنیس یا رقصیدن، رژیم غذایی سالم شامل منابع کلسیم و ویتامین D و هورمون درمانی، همگی برای مقابله با علائم یائسگی مفید هستند.

شایع ترین علائم عدم تعادل هورمون ها

10. خشکی واژن

خشکی واژن اغلب به دلیل کاهش سطح استروژن به خصوص در دوران یائسگی و پیش از یائسگی ایجاد می شود. مصرف قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد افسردگی نیز می تواند سطح هورمون ها را تغییر داده و در نتیجه مشکل ایجاد کند.

چه کاری باید انجام دهید:

اقدامات عملی می تواند شامل شستشو با صابون های غیر معطر و استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب باشد. اگر علائم به دلیل یائسگی باشد، هورمون درمانی با افزایش سطح استروژن علائم را کاهش خواهد داد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سلامت هورمونی خودتان می توانید با یکی از متخصصان ما در این باره مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

متخصص پوست و هر آنچه باید بدانید
دیورتیکولیت چیست؟ علائم، علل، تشخیص و درمان
keyboard_arrow_up