نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

اگر پزشک شما مشکوک باشد که به ام اس مبتلا هستید، احتمال این وجود دارد که برای شما تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس را تجویز کند.

هدف از انجام تست نوار عصب و عضله  ارزیابی سلامت ماهیچه ها از طریق اندازه گیری پاسخ آنها به تحریک است. این تست می تواند به پزشکان در تشخیص ام اس و سایر بیماری ها زمانی که بیمار ضعف عضلانی غیرقابل توضیح دارد، کمک کند.

تست نوار عصب و عضله برای تشخصی ام اس تجربه چندان خوشایندی نیست اما چیزی نیست که لازم باشد از آن ترس یا واهمه داشته باشید.

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

بسته به آنچه پزشک شما به دنبال تشخیص آن است، این تست از 30 تا 60 طول خواهد کشید. برای انجام تست نوار عصب و  عضله برای تشخیص ام اس، لباسی بپوشید که امکان دسترسی به عضلات  فراهم می کند –  شورت های گشاد و پیراهن بدون آستین گزینه مناسبی است. اگر لباس مناسب نداشته باشید، لباس مخصوص برای تست در اختیار شما قرار خواهد گرفت. قبل یا حین انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس نیازی به داروی خاصی نیست و کل فرایند ممکن است تنها کمی دردناک باشد.

اگر ترس را از خودتان دور کنید، فرایند انجام تست بسیار آسان تر خواهد بود. تنش یا حرکات ناگهانی عضلات در روند انجام تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس مشکل ایجاد خواهد کرد.

برای انجام تست، بالکترودها در مکان های مختلف بر روی پوست شما قرار می گیرند و همزمان با ثبت فعالیت عضلات، اعصاب با تکانه های الکتریکی ملایم تحریک می شوند. یک سوزن به عضله وارد می شود تا فعالیت الکتریکی را تشخیص دهد. پزشک ممکن است از شما بخواهد عضله خاصی را منقبض یا شل کنید. حس سوزن ها شبیه تزریق است، اگرچه چیزی تزریق نمی شود.

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

در تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس، عضلات سالم در هنگام استراحت هیچگونه فعالیت الکتریکی از خود نشان نمی دهند، در حالی که الگوی الکتریکی غیر عادی نشان دهنده بیماری عضلات یا اعصاب است. توجه داشته باشید که تست نوار عصب و عضله یک آزمایش قطعی برای MS نیست. این تست فقط یکی از آزمایش هایی است که به پزشکان در فرایند گاهی دشوارِ تشخیص ام اس کمک می کند.

ممکن است تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس هیچ مدرکی مبنی بر ابتلا به ام اس ارائه نکند. اما احتمالات دیگر را از بین می برد و به پزشکان اجازه می دهد به سراغ سایر ابزارهای تشخیصی بروند.

اگر از انجام این تست واهمه دارید، یادتان باشد: این تست ممکن است شما را یک گام به پاسخ سوالات شما و پزشکتان نزدیک تر کند.

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس : سوالات رایج

آیا نوار عصب و عشله می تواند ام اس را تشخیص دهد؟

برای تشخیص دقیق MS، پزشک شما مجموعه کاملی از مطالعات MRI، مطالعات نوار عصب و عضله و هدایت عصب و ناحتمالاً یک اسپاینال تپ را تجویز می کند. با توجه به نتایج این تست ها پزشک تشخیص می دهد که آیا علائم شما به ام اس مربوط می شود یا خیر.

آیا می توانم بعد از نوار عصب و عضله برای تشخصی ام اس رانندگی کنم؟

ممکن است لازم باشد پس از انجام تست نوار عصب و عضله برای مدت کوتاهی در کلینیک استراحت کنید. تیم ما برای کاهش درد، کمپرس گرم روی محل های تزریق شما قرار می دهند. در صورت خواب آلود بودن به دلیل استفاده از آرامبخش نمی توانید تا حدود 24 ساعت رانندگی کنید.

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

آیا ممکن است سال ها به بیماری ام اس مبتلا باشید و از آن اطلاع نداشته باشید؟

بیماری ام اس معمولاً در سنین بین 20 تا 50 سال تشخیص داده می شود. این بیماری در کودکان و نوجوانان و افراد بالای 50 سال نیز دیده می شود اما ممکن است سالها ناشناخته باقی بماند.

آیا در صورت طبیعی بودن نتیجه تست نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس ممکن است هنوز آسیب عصبی داشته باشید؟

بله. این تست فقط می تواند نوروپاتی در فیبرهای بزرگ را ارزیابی کند. فیبرهای کوچک را نمی توان با تست نوار عصب و عضله ارزیابی کرد، این کار از طریق بیوپسی پوست قابل انجام است.

چه کسانی به تست نوار عصب و عضله نیاز دارند؟

نتایج این تست اغلب برای کمک به تشخیص یا رد بیماری های مختلف مانند: اختلالات عضلانی مثل دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت ضروری است. همچنین بیماری هایی که بر اتصال بین عصب و عضله تأثیر می گذارند، مانند میاستنی گراویس.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

الکترومیوگرافی (EMG)
نوار عصب و عضله در سعادت آباد
keyboard_arrow_up