پارگی لابرال لگن یا هیپ

پارگی لابرال لگن و روش های درمان آن

پارگی لابرال لگن یا هیپ به آسیبی گفته می شود که به لابروم وارد می شود. لابروم بافت نرمی است که استابولوم (سوکت) لگن را می پوشاند. این عارضه بر اثر آسیب، مشکلات ساختاری یا بیماری های دژنراتیو ایجاد می شود.

فرد آسیب دیده از درد یا سفتی در لگن شکایت می کند. پارگی لابرال لگن با استفاده از روش های غیر جراحی قابل درمان است، البته در موارد شدیدتر ممکن است پزشک انجام عمل جراحی را توصیه کند.

پارگی لابرال لگن چیست

لگن یک مفصل گوی و کاسه به شمار می رود. کاسه یا سوکت همان استابولوم می باشد و سر استخوان ران مانند یک گوی درون این کاسه قرار گرفته است.

لابروم علاوه بر این که امکان حرکت سر استخوان ران را در سوکت فراهم می کند به لگن اجازه می دهد تا بدون مشکل یا درد حرکت کند. وظیفه لابروم نگه داشتن گوی و کاسه (سوکت) در کنار یکدیگر است.

اگر به هر دلیلی در ناحیه لگن احساس درد شدید کردید نیاز است که به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر احتمال می دهید به پارگی لابرال لگن دچار شده اید، برای تشخیص قطعی و درمان می توانید به کلینیک یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

علت پارگی لابرال لگن

عوامل زیادی در پارگی لابرال لگن دخیل هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • بیماری های ساختاری : این بیماری ها باعث حرکت غیرطبیعی لگن خواهند شد. سر استخوان ران در گیر افتادگی مفصل رانی-لگنی به درستی در سوکت قرار نمی گیرد. این شرایط باعث درد طولانی مدت کشاله ران و محدودیت های حرکتی در فرد خواهد شد.
  • گیر افتادگی مفصل رانی- لگنی : گیر افتادگی مفصل رانی- لگنی شایع ترین علت پارگی لابرال محسوب می شود و افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار خواهد داد. در صورتی که این عارضه درمان نشود به آرتروز منجر خواهد شد.
  • آسیب یا صدمه : این عارضه در اثر ضربه به لگن نیز رخ خواهد داد. افرادی که ورزش های پر ضربه و با حرکات تکرار شونده مانند هاکی روی یخ، فوتبال و گلف انجام می دهند در معرض آسیب قرار دارند.
  • بیماری های دژنراتیو : استئوآرتریت یک بیماری مزمن مفصلی است که در آن غضروف ها به تدریج فرسوده و مستعد پارگی می شوند. با افزایش سن و وزن، خطر ابتلا به آرتروز در افراد افزایش می یابد. افراد مبتلا به آرتروز در یکی از مفاصل (لگن یا زانو) احساس درد و سفتی خواهند داشت.

علائم پارگی لابرال لگن

  • درد یا سفتی لگن
  • درد در ناحیه کشاله ران یا باسن
  • احساس قفل شدگی یا گرفتگی در مفصل ران هنگام حرکت
  • احساس بی ثباتی در پاها

درد در ناحیه مفصل ران هنگام خم شدن، چرخش لگن یا انجام فعالیت های ورزشی در صورت ابتلا به پارگی لابرال لگن تشدید خواهد شد. البته این احتمال وجود دارد که این عارضه هیچ علامتی به همراه نداشته باشد.

پارگی لابروم لگن چیست

تشخیص پارگی لابرال لگن

پزشک متخصص به منظور تشخیص پارگی لابرال لگن، یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. در طول معاینه، پزشک از بیمار می خواهد تا پای خود را حرکت دهد و یا راه برود.

احساس درد و یا ناراحتی هنگام حرکت به پزشک در تشخیص کمک بیشتری خواهد کرد.

پزشک متخصص انجام آزمایشات تصویر برداری که در ادامه به آن ها اشاره شده است را برای تشخیص این عارضه تجویز خواهد کرد:

  • اشعه یا پرتو ایکس : اشعه ایکس قادر است هر گونه مشکلی در استخوان های لگن مانند گیرافتادگی استخوان ران یا استئوآرتریت که به پارگی لابرال لگن منجر شده است را نشان دهد.
  • تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : این آزمایش جزئیات بیشتری در مورد بافت های نرم ارائه می دهد. MRI قادر است محل دقیق پارگی لابرال و شدت آن را نیز نشان دهد.

بیشتر بخوانید : نوروپاتی ران پا

درمان پارگی لابرال لگن

پارگی لابرال لگن به راحتی بهبود نمی یابد، اما استراحت و دیگر اقدامات در مدیریت علائم پارگی جزئی موثر خواهد بود. درمان های غیر جراحی پارگی لابرال لگن عبارتند از:

  • دارو های ضد التهابی : مسکن هایی مانند ایبوپروفن که بدون نسخه نیز در داروخانه به فروش می روند، التهاب را کاهش خواهند داد.
  • تزریق استروئید : پزشک متخصص تزریق استروئید را به منظور کاهش علائم پارگی لابرال لگن تجویز خواهد کرد.
  • فیزیوتراپی : تمرینات فیزیوتراپی خاص تحت نظر یک فیزیوتراپیست مجرب به کشش و تقویت عضلات لگن و همچنین تسکین درد کمک خواهد کرد.

در صورت تشدید علائم و یا آسیب دیدگی شدید، پزشک ممکن است انجام عمل جراحی را توصیه کند. جراحی برای ترمیم پارگی لابرال لگن معمولاً به روش آرتروسکوپی انجام خواهد شد.

در طول عمل، جراح با ایجاد برش‌ های کوچکی در لگن ایجاد از ابزارهای مینیاتوری برای ترمیم پارگی استفاده خواهد کرد:

  • ترمیم پارگی لابروم : پزشک لابروم پاره شده را مجددا به سوکت (استابولوم) وصل می‌کند.
  • بازسازی : پزشک بافت آسیب دیده را با استفاده از یک بافت سالم در نقطه ای دیگر از بدن و یا یک بافت اهدایی بازسازی می کند.
  • دبریدمان : در طول این عمل، پزشک قسمتی از لابرال فرسوده شده را کوتاه و یا صاف می کند.

مشکلات دیگر مانند گیرافتادگی مفصل رانی-لگنی برای جلوگیری از پارگی مجدد لابروم در طول عمل جراحی برطرف خواهند شد.

جراحی آرتروسکوپی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار همان روز به خانه باز خواهد گشت.

درمان پارگی لابرال لگن

چشم انداز پارگی لابرال لگن

میزان بهبودی فرد به شدت آسیب دیدگی و نحوه درمان بستگی خواهد داشت.

  • درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) : استفاده از داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی پارگی را برطرف نمی کنند، اما در کاهش درد موثر هستند. درمان های غیر جراحی گزینه خوبی برای پارگی های جزئی محسوب می شوند. البته برخی از افراد ممکن است به درمان های دیگری نیاز داشته باشند.
  • جراحی : در بسیاری از موارد، عمل جراحی درد ناشی از پارگی لابرال را تسکین داده و عملکرد مفصل ران را نیز باز می گرداند. بسیاری از افراد در عرض 4 تا 6 ماه پس از جراحی به طور کامل بهبود می یابند و می توانند فعالیت های ورزشی و بدنی سابق خود را آغاز کنند.
  • استئوآرتریت : بیماری های مزمن مانند آرتروز برای جلوگیری از تشدید علائم باید توسط پزشک متخصص مدیریت شوند.

بیشتر بخوانید : نوار عضله پا و مچ پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه درد لگن و مفاصل معمولاً زندگی فرد را تهدید نمی کند اما می تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشد.

احساس درد در ناحیه لگن و یا کشاله ران که بیش از چند روز به طول بیانجامد می بایست توسط پزشک متخصص بررسی شود.

در صورت احساس درد ناگهانی و یا شدید در ناحیه لگن یا کشاله ران، تماس اورژانسی با پزشک الزامی است.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️