ارتباط تاری دید با بیماری های مغز و اعصاب

ارتباط تاری دید با بیماری های مغز و اعصاب

اختلالات عصبی و از دست دادن بینایی

سلامت عصبی و بینایی بسیار به هم وابسته هستند. گاهی کاهش بینایی، تاری دید و دوبینی نمونه ای از علائم وجود یک بیماری زمینه ای مغز و اعصاب هستند.

اختلالات عصبی می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت عمومی افراد بگذارد. در مورد کاهش بینایی و تاری دید، اختلالات عصبی عملکرد کلیدی عصب و عضله را که مسئول کنترل بینایی و حرکت پلک هستند، مختل می کنند.

این اختلالات همچنین می‌توانند بر عملکرد عصب بینایی و بر نحوه ارسال سیگنال‌های مغز به چشم و دریافت سیگنالها از آن تأثیر بگذارند. قطع شدن این سیگنال ها، منجر به تاری دید و از دست دادن بینایی می شود.

در مورد هر عارضه عصبی، مداخله زودهنگام ضروری است. نشان داده شده است که با تشخیص و درمان به موقع، می توان علائم را به طور موثر مدیریت و از کاهش بینایی جلوگیری کرد. مانند تمام بیماری های عصبی، درمان به بیمار و شرایط بستگی دارد.

درمان می‌تواند شامل یک رویکرد چند جانبه از روش‌های غیرتهاجمی تا تکنیک‌های کم تهاجمی با استفاده از دارو، جراحی یا تغییر سبک زندگی باشد.

تاری دید و دوبینی علائم بسیار جدی هستند و نباید نادیده گرفته شوند. بررسی وضعیت چشم توسط چشم پزشک و ارزیابی عصبی برای حفظ بینایی توسط متخصص مغز و اعصاب بسیار مهم است. اگر تاری دید و دوبینی را تجربه کردید، معطل نکنید و به کلینیک تخصصی یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

اختلالات عصبی رایج مرتبط با از دست دادن بینایی

برخی از موارد کاهش بینایی می تواند به دلیل آسیب عصبی، مغزی یا عضلانی باشد. امروزه، چندین اختلال عصبی مرتبط با کاهش بینایی وجود دارد. موارد زیر رایج ترین آنها هستند:

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که انتقال خون به مغز کاهش یابد و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز به مغز نرسد.

این قطع ارتباط به سرعت باعث مرگ سلول های مغزی می شود که اغلب تاثیرات طولانی مدتی خواهد داشت. اگرچه انواع مختلفی از سکته‌ها وجود دارد، اما وجه مشترک اکثر سکته‌ها تأثیر آن‌ها بر بینایی فرد است.

تاری دید و دوبینی یا حتی از دست دادن بینایی در هنگام تجربه سکته مغزی شایع‌تر است. اگرچه بهبود بینایی از دست رفته با درمان امکان پذیر است، اما اغلب تغییرات دائمی ایجاد می شود.

سکته یک وضعیت پزشکی اورژانسی بسیار جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر فکر می کنید در حال تجربه سکته مغزی هستید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید! در این شرایط، زمان مهم است. اگر فکر می کنید قبلاً سکته مغزی را داشته اید و دچار عوارض بعدی شده اید، فوراً به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اختلالات عصبی و از دست دادن بینایی

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی است که باعث می‌شود سلول‌های عصبی در مغز بمیرند و در نتیجه عملکرد کلی ذهن دچار اختلال شود.

این بیماری شایع‌ترین نوع زوال عقل است که تاثیر مستقیمی بر تاری دید و از دست دادن بینایی دارد، زیرا بر بخش‌های مسئول پردازش اطلاعات بصری چشم در مغز، تاثیر می گذارد.

این آسیب ها اغلب منجر به مشکل در تشخیص اشیا، از دست دادن درک عمق و کاهش دید محیطی می شود. فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است با وجود داشتن چشم هایی سالم، بینایی خود را از دست بدهد.

فرآیند تشخیص آلزایمر می تواند طولانی بوده و به چندین نوع آزمایش نیاز داشته باشد. برای تشخیص آلزایمر و سایر اختلالات زوال عقل، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب

اسکلروز چندگانه

برای بسیاری از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا اسکلروز چندگانه (ام اس)، مشکلات بینایی اغلب یکی از اولین علائم بوده است و به این دلیل است که مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری درگیرکننده سیستم عصبی مرکزی است.

این فرآیند زمانی شروع می شود که سیستم ایمنی با حمله به مواد محافظ اطراف اعصاب (غلاف عصب میلین) باعث آسیب و بافت اسکار می شود. این حمله می تواند از ارسال صحیح سیگنال های مغز به سراسر بدن جلوگیری کند. این علائم برای بسیاری از بیماران، می تواند انجام فعالیت های روزانه را بسیار دشوار و دردناک کند.

یکی دیگر از عوارض مرتبط با بینایی، نوریت اپتیک است که در آن عصب بینایی ملتهب می شود. این مشکل می تواند به شکل های مختلفی مانند تاری دید، از دست دادن دید رنگی یا از دست دادن کامل بینایی (معمولاً فقط در یک چشم) ظاهر شود. در بیشتر موارد، بینایی با مداخله و درمان زودهنگام بازمی گردد.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص ام اس وجود ندارد. تصویربرداری از مغز، بررسی مایع نخاعی و تصویربرداری از نخاع می تواند بسیار مفید باشد، اما این یک تشخیص بالینی است. مراجعه به متخصص مغز و اعصاب اغلب اولین قدم برای تایید یا رد ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس است.

علت تاری دید و دو بینی

نکاتی برای حفظ سلامت چشم

چشم ها بخش مهمی از سلامت کلی بدن است و به سایر جنبه های سلامتی وابسته می باشد. 90٪ از تمام اطلاعاتی که بدن دریافت می کند از 1 اینچ مربع از بدن ما یعنی چشم ها می آید! مهم است که به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی فوراً با پزشک تماس بگیرید.

برای جلوگیری از اختلالات چشمی یا اختلالات عصبی مرتبط با از دست دادن بینایی، انتخاب های زیادی در رابطه با سبک زندگی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید، مانند:

  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.
  • بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید و وزن خود را در حد سالمی نگه دارید.
  • پی از تماشای نمایشگر به چشمان خود استراحت دهید.
  • از سابقه بیماری های خانوادگی خود مطلع باشید.

اگر فکر می کنید علائم اولیه یک اختلال عصبی را تجربه می کنید، فوراً با متخصص مغز و اعصاب خود تماس بگیرید. تشخیص زودهنگام و درمان در هنگام برخورد با هر گونه نگرانی سلامتی بسیار مهم است.

اگر در مورد تاری دید و از دست دادن بینایی سوالی دارید یا می خواهید برای یک قرار ملاقات با پزشک داشته باشید، لطفاً برای دریافت راهنمایی بیشتر با کلینیک مغز و اعصاب یادمان تب تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چه چیزی باعث برافروختگی پوست می شود؟
اختلال اوتیسم چیست + انواع، علائم و علت‌ها
keyboard_arrow_up