7 درمان خانگی برای پوست خشک

درمان خانگی پوست خشک

خشکی پوست چه به علت بالا رفتن سن باشد یا یک عارضه پوستی زمینه‌ای یا عوامل محیطی، می تواند باعث خارش و ناراحتی شود. درمان های خانگی بسیاری برای خشکی پوست وجود دارد اما کدام یک موثرتر است؟

در لایه بیرونی پوست خشک، رطوبت وجود ندارد. پوست خشک در صورت عدم درمان ممکن است ترک خورده و عفونی شود.

حتماً باید پوست خشک را مرطوب نگه داشت اما برخی از محصولات مرطوب کننده موجود در بازار گران و بی اثر هستند.

در این مقاله به بررسی درمان های خانگی برای پوست خشک و شواهد علمی مرتبط با آن ها می پردازیم.

اگر عوامل محیطی یا پیری دلیل خشکی پوست نباشد، ممکن است فرد به بیماری پوستی زمینه ای مبتلا باشد. در این صورت، باید به یک متخصص پوست مراجعه کند. شما می توانید برای دریافت مشاوره و درمان خشکی پوست خود به کلینیک یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای پوست خشک

چندین درمان خانگی برای کاهش خشکی پوست وجود دارد. بیشتر این درمان ها که در ادامه به آنها اشاره می کنیم را می‌توان برای خشکی پوست استفاده کرد، مگر اینکه خلاف آن عنوان شود.

بهترین راه استفاده از یک مرطوب کننده و مالیدن آرام آن بر روی پوست مرطوب، پس از حمام و فرصت دادن به جذب آن است.

1. روغن تخمه آفتابگردان

مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که روغن تخمه آفتابگردان هنگامی که به عنوان مرطوب کننده روی بازوهای فرد استفاده می شود، هیدراتاسیون (آبرسانی) را بهبود می بخشد، اما روغن زیتون به عنوان سد دفاعی عمل کرده و به پوست آسیب می رساند و در نتیجه همه روغن های طبیعی برای استفاده به عنوان مرطوب کننده مناسب نیستند.

2. روغن نارگیل

روغن طبیعی دیگری که برای درمان خشکی پوست به خوبی عمل می کند، روغن نارگیل است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که روغن نارگیل به اندازه ژلِ پترولیوم (وازلین) برای درمان پوست خشک ایمن و موثر است. مشخص شد که این روغن به طور قابل توجهی آبرسانی پوست را بهبود بخشیده و مقدار چربی های روی سطح پوست را افزایش می دهد.

طبق تحقیقات سال 2016، روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده ای است که خاصیت نرم کنندگی دارند. نرم کننده چربی یا روغنی است که با پر کردن شکاف های موجود در پوست خشک به عنوان مرطوب کننده عمل کرده و آن را صاف می کند.

بیشتر بخوانید : 5 راهکار روزمره برای حفظ سلامت پوست

3. حمام بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. افزودن پودر بلغور جو دوسر به آب حمام یا استفاده از کرم های حاوی جو دوسر به رفع خشکی پوست کمک می کند.

عصاره بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که در درمان خشکی پوست موثر هستند.

حمام بلغور جو دوسر برای خشکی پوست

4. نوشیدن شیر

شیر همچنین می تواند خشکی پوست را تسکین دهد، اما نه زمانی که روی پوست استفاده شود. رژیم غذایی حاوی شیر می تواند خشکی پوست را بهبود بخشد.

چربی موجود در شیر به نام فسفولیپید، وقتی به رژیم غذایی موش اضافه شود، سد پوستی را در موش ها بهبود می بخشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا نوشیدن شیر همان تأثیر را روی پوست انسان دارد یا خیر.

5. عسل

طبق یک بررسی در سال 2012، در برخی از مطالعات موثر بودن عسل برای بسیاری از انواع بیماری های پوستی تایید شده است. مطالعات مختلفی نشان داده اند که عسل دارای ویژگی های زیر است:

  • مرطوب کننده
  • بهبود دهنده
  • ضد التهاب

با وجود همه اینها ویژگی ها می توان عسل را یک درمان خانگی ایده آل برای از بین بردن خشکی پوست دانست. عسل کاملا طبیعی است و می توان آن را مستقیماً روی پوست مالید.

بیشتر بخوانید : 6 درمان خانگی برای پوست چرب

6. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا در بهبود خشکی پوست موثر است. اگر پوست ناحیه دیگری از بدن خشک باشد، استفاده از ژل آلوئه ورا و فرصت دادن به جذب آن در پوست احتمالا اثر مشابهی دارد.

برای خشکی پوست دست ها یا پاها، می توان از ژل آلوئه ورا استفاده کرد و ناحیه آسیب دیده را با جوراب یا دستکش پوشاند. افراد گاهی ترجیح می دهند این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهند تا ژل تمام شب روی پوست بماند.

درمان خشکی پوست با آلوئه ورا

7. ژل پترولیوم

ژل پترولیوم که به روغن معدنی معروف است، سال‌ها به عنوان مرطوب‌کننده استفاده شده است.

در سال 2017، محققان دریافتند که سد دفاعی پوست افراد مسن پس از استفاده از ژل پترولیوم بهبود یافته است. این یافته، تاثیر استفاده از ژل پترولیوم در درمان خشکی پوست، به ویژه زمانی که ناشی از افزایش سن باشد را تایید می کند.

پیشگیری

مرطوب کردن منظم پوست پس از شستشو مانع از خشکی پوست می شود. استفاده منظم از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها بعد از حمام به جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند.

همچنین می توان با اجتناب از مواردی که باعث خشکی یا تحریک پوست می شوند، جلوگیری کرد، این موارد عبارتند از:

  • خاراندن پوست
  • تهویه زیاد هوای محیط
  • اصلاح با استفاده از تیغ بلانت یا بدون ژل اصلاح
  • حمام کردن یا دوش گرفتن زیاد
  • مالیدن بیش از حد پوست هنگام خشک کردن با حوله
  • حمام کردن یا دوش گرفتن با آب خیلی گرم
  • استفاده از لوسیون های حاوی الکل
  • پوشیدن لباس هایی که پوست را می سایند
  • تماس مکرر با مواد شوینده
  • قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم بخاری یا آتش
  • بیرون ماندن در باد، بدون پوشاندن پوست
پیشگیری از خشکی پوست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت عدم بهبود خشکی پوست با داروهای خانگی و مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار، شاید بهتر باشد فرد در مورد درمان‌های بدون نسخه با یک داروساز صحبت کند.

مرطوب نگه داشتن پوست و درمان خشکی پوست در اسرع وقت بسیار مهم است. در صورت عدم درمان، خشکی پوست می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • لکه های قرمز
  • خون ریزی
  • عفونت باکتریایی

قرمزی، تورم یا چرک کردن ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد. در صورت مشکوک بودن به عفونی شدن پوست، باید در اسرع وقت به پزشک کرد.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیماری پوستی گال یا جرب چیست؟ علائم، علل و درمان
بیماری برونشیت چیست؟ علائم، درمان و پیشگیری
keyboard_arrow_up