حذف سلول های مرده و لایه برداری پوست صورت

حذف سلول های مرده پوست

پوست تقریبا هر 30 روز یکبار خودش را از نو می سازد. این فرآیند وقتی اتفاق می افتد که اپیدرم یا لایه بیرونی پوست سلول های مرده را ریخته و آنها را با سلول های جدید جایگزین می کند. لایه برداری پوست می تواند از ایجاد سلول های مرده بر روی پوست جلوگیری کند.

سلول های مرده پوست طی فعالیت های طبیعی روزانه مثل پوشیدن و درآوردن لباس می ریزند. خود شخص از ریزش این سلول های قدیمی در طول روز ناآگاه است.

لایه برداری بدین معناست که فرد سریعتر این سلول های مرده پوست را از لایه های بالاتر پوست بردارد.

با این حال، باید هنگام استفاده از محصولات لایه بردار مراقبت زیادی داشت، چون به آسانی موجب آسیب یا تحریک پوست می شوند.

لایه برداری ملایم یک بار در هفته مطابق با نوع صحیح پوست می تواند به شفاف تر نشان دادن پوست کمک نماید. همچنین در پیشگیری یا درمان جوش ها هم موثر است. برای دریافت مشاوره و لایه برداری پوست خود می توانید به کلینیک یادمان تب در تهران مراجعه کنید.

در ادامه به بررسی روش های مختلف لایه برداری پوست صورت با در نظر گرفتن نوع پوست هستیم و اینکه باید از چه چیزهایی اجتناب کنیم، چرا که پوست صورت ظریف تر از نواحی دیگر بدن است.

چگونه پوست صورت را لایه برداری کنیم؟

اگر کسی بخواهد صورتش را لایه برداری کند، نکاتی را باید بداند:

  • از روش های ملایم برای پوست صورت استفاده نماید.
  • از لایه برداری پوست نازک اطراف چشم ها و لب ها اجتناب کند.
  • اطمینان یابد که صورت همیشه قبل از لایه برداری تمیز باشد.

بیشتر بخوانید : 5 راهکار روزمره برای حفظ سلامت پوست

انواع لایه برداری پوست

لایه برداری و زیبایی پوست
  • لایه برداری فیزیکی : لایه برداری فیزیکی شامل بکارگیری یک وسیله یا اسکراب برای برداشتن فیزیکی سلول های مرده پوست صورت است.
  • لایه برداری شیمیایی : لایه برداری شیمیایی استفاده از یک اسید ملایم برای حل کردن سلول های مرده است.

بیشتر محصولاتی که برای صورت در بازار موجود هستند حاوی سطح پایینی از لایه بردارهای شیمیایی هستند، به همین دلیل مصرف آنها برای بیشتر مردم بی ضرر است.

لایه بردارهای شیمیایی برای آن دسته از افرادی که پوست خشک یا حساسی دارند مناسب نیست، چون می تواند خشکی و یا تحریک پوستی به همراه داشته باشد.

در مورد هر لایه بردار شیمیایی، افزایش تدریجی استفاده از آن در پیشگیری از تحریک پوست موثر است.

افراد نباید در ابتدا از لایه بردارهای شیمیایی بیش از یک بار در هفته استفاده کنند. می توان با یک متخصص پوست مشورت کرد و محصول مناسب را انتخاب نمود.

بیشترین نوع لایه بردارهای شیمیایی بدین شرح هستند:

  • آلفا هیدروکسی اسید (AHA)
  • بتا هیدروکسی اسید (BHA)
  • رتینول

توصیه می شود از انواع AHA، BHA و رتینول ها با هم استفاده نشوند، چون پوست را بیش از حد خشک و زبر می کنند. 

انواع لایه برداری پوست

لایه برداری فیزیکی پوست

  • لیف حمام : استفاده از لیف حوله ای گزینه مناسبی برای کسانی است که پوست حساس تر دارند. یک لیف معمولی بگیرید و آن را با آب گرم مرطوب کرده به آرامی در دایره های کوچکی روی پوست بمالید. پاکسازی صورت قبل از لایه برداری می تواند مفید باشد، زیرا منافذ پوست باز می شود.
  • اسفنج طبیعی : یک اسفنج طبیعی می تواند برای رهایی از شر سلول های مرده روی صورت کاملا موثر باشد. اسفنج را خیس کرده و فشار دهید و از حرکات دایره ای کوچک برای لایه برداری صورت استفاده کنید.

سعی نکنید زیاد به پوست فشار وارد کنید، زیرا اینکار باعث تحریک پذیری پوست می شود. با ضربه های سبک و آرام می توانید به راحتی سلول های مرده را جدا کنید چون آنها دیگر مثل قبل محکم به سطح پوست متصل نیستند.

  • اسکراب صورت : استفاده از اسکراب های لایه بردار یک روش پرطرفدار برای برداشتن سلول های مرده از صورت است. با این حال، آنها می توانند به دلیل وجود مواد ترکیبی خود باعث آسیب پوست و پارگی های جزئی یا تحریک آن شوند. از محصولاتی که حاوی تکه های سفتی شبیه به پوست آجیل هستند و حل نمی شوند اجتناب کنید.

اسکراب هایی که از نمک یا شکر ساخته اند به راحتی حل می شوند و روی پوست قرار می گیرند. با این حال، افراد باید با احتیاط و نه بیشتر از یک بار در هفته از آنها استفاده کنند. به طور کلی این محصولات برای افرادی با پوست خشک و حساس مناسب نیستند.

فردی که بخواهد یک جایگزین برای خرید اسکراب های صورت موجود در بازار انتخاب کند می تواند با نمک یا شکر یا بلغور جو دوسر در خانه اسکراب بسازد. بازهم باید از این ماده اسکراب فقط یک بار در هفته استفاده کرد.

لایه برداری شیمیایی پوست

  • انواع AHA : آلفا هیدروکسی اسیدها با حل شدن در لایه رویی پوست باعث ظاهر شدن سلول های جدید زیر آن می شوند. استفاده از AHA ها باعث می شوند منافذ پوست کوچکتر به نظر بیایند و خطوط ریز صورت در ظاهر کم شوند. اسید گلیکولیک رایج ترین نوع AHA می باشد.
  • انواع BHA : بتا هیدروکسی اسیدها درون منافذ نفوذ کرده و آنها را پاک می کنند و این بیشتر برای کسانی مناسب است که پوست چرب یا ترکیبی دارند. اسید سالیسیک متداول ترین نوع BHA است و متخصصین پزشکی از آن برای درمان آکنه استفاده می کنند.
  • رتینول : رتینول نوعی ویتامین است که افراد برای مراقبت از پوست به کار می برند. یک لایه بردار شیمیایی قوی است که فرد می تواند برای درمان آکنه از آن استفاده نماید. رتینول می تواند منجر به التهاب پوستی شود و کسانی که به اگزما، پسوریازیس یا روزاسه مبتلا هستند از مصرف آن خودداری نمایند.

بیشتر بخوانید : متخصص پوست و هر آنچه باید بدانید

از چه کاری برای مراقبت از پوست باید اجتناب کرد

در ادامه فهرستی از کارهایی آمده است که باید در زمان لایه برداری از آنها خودداری کرد و نیز نکاتی که از آسیب به پوست جلوگیری می کند.

  • از خریدن محصولاتی که تولیدکنندگان آن برای استفاده در سایر نقاط بدن طراحی کرده اند خودداری نمایید، زیرا آنها برای پوست ظریف صورت زبر و خشن هستند. محصولی را که صرفا برای صورت ساخته شده استفاده نمایید.
  • اگر بیماری پوستی زمینه ای یا پوست آفتاب سوخته یا آسیب دیده دارید از لایه برداری صرفنظر کنید. امتحان کردن لایه بردار روی بخش کوچکی از پوست می تواند میزان تحریک پذیری را مشخص نماید.
  • بعد از لایه برداری، پوست را مرطوب کرده و از ضدآفتاب با فاکتور بالا برای حفاظت از پوست استفاده کنید. همه لایه بردارها میزان حساسیت به نور ماورابنفش را افزایش می دهند.
  • قبل از اصلاح صورت یا هر روشی برای برداشتن موهای صورت لایه برداری انجام دهید. اینکار به جلوگیری از مسدود شدن منافذ سلول های مرده که ممکن است حین اصلاح بازتر شوند کمک می کند.
  • از لایه برداری در صبح یک مراسم مهم، یا حتی شب قبل از آن اجتناب کنید. برداشتن سلول های مرده از صورت می تواند موجب قرمزی یا تحریک پذیری پوست شود.
لایه برداری شیمیایی پوست

انواع پوست

شناخت نوع پوست اهمیت زیادی دارد تا بتوان بهترین راه لایه برداری سلول های مرده پوست را انتخاب کرد.

یک فرد می تواند نوع پوست خود را در خانه تعیین کند. ابتدا صورت را با آب شسته بعد به آرامی آن را خشک کند. بعد از یک ساعت، یک دستمال کاغذی برداشته آن را به نوبت روی چانه، بینی، پیشانی و گونه ها فشار دهد. با نگاه به اثر چربی روی دستمال، فرد به شرح زیر می تواند نوع پوستش را تشخیص دهد:

  • پوست طبیعی : هیچ اثر چربی روی دستمال نیست و اثری از خشکی پوست هم وجود ندارد.
  • پوست خشک : چربی روی دستمال نیست و پوسته های سفت یا پوسته پوسته دیده می شوند.
  • پوست چرب : روی دستمال چرب است و پوست به نظر درخشان می آید.
  • پوست ترکیبی : چانه ها طبیعی یا خشک هستند؛ روی دستمال از بینی، پیشانی یا چانه اثر چربی هست.
  • پوست حساس : پوست احساس خارش دارد و قرمز یا خشک به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید : 7 درمان خانگی برای خشکی پوست

خلاصه

محصولات لایه بردار متنوعی در بازار وجود دارند و دستورهای ساده ای نیز برای ساختن اسکراب در خانه موجود است. از لایه بردارها با دقت استفاده کنید، چون آنها می توانند به پوست های حساس آسیب برسانند.

مصرف بیش از حد از لایه بردارها یا محصولاتی که بسیار زبر هستند می توانند باعث تحریک پذیری پوست هایی شوند که حساس هم نیستند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️