معرفی روغن‌ برای تسکین دردهای عصبی

بهترین روغن برای دردهای عصبی

بهترین روغن برای دردهای عصبی

اسانس ها حاوی عصاره های گیاهی غلیظ هستند. مطالعات نشان می دهد که استفاده از روغن برای تسکین و کاهش دردهای عصبی ناشی از التهاب و آسیب مفید است. با این حال، بسیاری از تحقیقات موجود بر اساس مدل های حیوانی و مطالعات موردی و فردی انجام شده است.

نوروپاتی یک اصطلاح کلی برای عارضه هایی است که در نتیجه آسیب عصبی ایجاد می شوند. یکی از رایج ترین اشکال نوروپاتی، نوروپاتی محیطی دیابتی است که 50 درصد افراد مبتلا به دیابت به آن دچار می شوند.

نوروپاتی محیطی معمولاً دست و پا را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی شود. انواع دیگر نوروپاتی نیز در میان افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود.

در این مقاله،به معرفی انواع روغن برای تسکین دردهای عصبی و همچنین نحوه استفاده از آنها، خطرات و ملاحظات، سایر روش های درمانی، علل و علائم نوروپاتی می پردازیم.

استفاده از روغن های گیاهی برای تسکین دردهای عصبی یکی از رایج ترین روش های درمان سنتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع روش های درمان دردهای عصبی می توانید با کلینیک یادمان طب تماس بگیرید.

زنجبیل

استفاده از روغن زنجبیل برای دردهای عصبی ناشی از عارضه های التهابی بسیار مفید است. یک مطالعه در سال 2014، اثربخشی ماساژ سوئدی با استفاده از روغن زنجبیل معطر را با ماساژ سنتی تایلندی در 140 فرد مسن مبتلا به کمردرد مزمن، مقایسه کرد.

اگرچه هر دو درمان علائم را بهبود بخشیدند، اما ماساژ سوئدی با روغن زنجبیل معطرنسبت به ماساژ تایلندی موثرتر بود.

روغن زنجبیل حاوی ترکیبی به نام zingibain است که خواص ضد التهابی قوی دارد. بنابراین، Zingibain می تواند به کاهش درد نوروپاتیک ناشی از عارضه های التهابی کمک کند.

با این حال، محققان هنوز استفاده از روغن زنجبیل را به طور ویژه برای درمان درد نوروپاتیک بررسی نکرده اند.

بیشتر بخوانید : تست نوار عصب و عضله

بابونه

بورنئول، یک ترکیب موجود در اسانس بابونه و اسطوخودوس است که به کاهش درد و التهاب مرتبط با نوروپاتی کمک می کند.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که بورنئول حساسیت به درد را در موش های مبتلا به درد نوروپاتیک کاهش می دهد. با این حال، برای تایید این اثر در انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان یا همان علف چای یک درمان سنتی برای افسردگی و اضطراب است. مردم همچنین از عصاره آن برای درمان سوختگی، التهاب و درد عصبی استفاده می کنند.

بر اساس یک گزارش در سال 2017، یک فرد مبتلا به نورالژی سه قلو – نوعی درد عصبی در صورت – دریافت که یک داروی هومیوپاتی از خار مریم، علائم را تسکین می دهد.

نویسندگان این گزارش به این نتیجه رسیدند که خار مریم می تواند «یک گزینه درمانی امیدوارکننده» برای درمان این درد باشد، اما برای تایید این تاثیر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

روغن مخمر سنت جان برای دردهای عصبی

اسطوخودوس

طبق برخی از مطالعات روغن اسطوخودوس درد و اضطراب را کاهش می دهد. استنشاق اسانس اسطوخودوس به تقویت آرامش و کاهش درد و اضطراب کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2016 به بررسی اثربخشی رایحه درمانی در طول کانولاسیون ورید محیطی که شامل وارد کردن یک لوله با یک سوزن در ورید محیطی است، پرداخت.

پس از جذب 106 نفر داوطلب که قرار بود این روش را انجام دهند، محققان به طور تصادفی برای شرکت کنندگان از آروماتراپی یا رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس و دارونما استفاده کردند.

پس از کانولاسیون، آنهایی که در گروه درمان با اسطوخودوس بودند درد و اضطراب کمتری نسبت به گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، گزارش دادند.

با این حال، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که آروماتراپی با روغن اسطوخودوس هیچ تاثیری بر کاهش درد افرادی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار می‌گیرند، ندارد.

ریحان مقدس

ریحان مقدس که با نام های تولسی یا تولاسی نیز شناخته می شود، گیاه معطری است که در سراسر قاره هند و آسیای جنوب شرقی می روید. پزشکان طب آیورودا مدت‌هاست که از آن برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله درد عصبی استفاده می‌کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که عصاره ریحان مقدس به طور قابل توجهی درد عصب سیاتیک را در موش‌ها کاهش می‌دهد. با این حال، برای تایید این یافته ها در انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نعناع تند

روغن نعناع دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. همچنین می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش اسپاسم عضلانی کمک کند.

یافته های یک بررسی سیستماتیک در سال 2019 نشان می دهد که روغن نعناع درد گوارشی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر یا IBS را تسکین می دهد. با این حال، محققان هنوز موثر بودن یا نبودن روغن نعناع برای درمان دردهای عصبی را ثابت نکرده اند.

روغن نعنا تند برای دردهای عصبی

نحوه استفاده از روغن برای دردهای عصبی

روغن های ضروری به صورت استنشاقی یابه صورت روغن ماساژ استفاده می شوند.

می توان چند قطره اسانس را به دستگاه پخش کننده یا آب حمام اضافه کرد یا روی وسایل نرم مانند بالش ریخت.

هنگام استفاده از روغن های ضروری در ماساژ، همیشه آنها را در روغن حامل مانند روغن بادام یا زیتون رقیق کنید. مخلوط را به آرامی در ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید : 10 غذا برای کاهش درد عصبی

ریسک ها و ملاحظات

  • سازمان غذا و دارو (FDA) اکثر اسانس ها را در طبقه محصولات آرایشی قرار می دهد، به این معنی که بر کیفیت یا ایمنی آنها را نظارت نمی کند. بنابراین توصیه می شود روغن های ضروری را فقط از تولید کنندگان معتبر خریداری کنید و برچسب ها یا دستورالعمل ها را با دقت بخوانید.
  • رایحه درمانی شامل استفاده از اسانس، چه در دستگاه افشاننده یا در ماساژ است.
  • اسانس های خالص بسیار غلیظ هستند و برخی از آنها می توانند سمی باشند، بنابراین نباید آنها را خورد.
  • همچنین مهم است که روغن های ضروری را قبل از استفاده مستقیم روی پوست در روغن حامل رقیق کنید. تولید کنندگان اغلب دستورالعمل هایی را در مورد رقیق سازی و استفاده ایمن ارائه می دهند.
  • روغن‌های ضروری می‌توانند باعث تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شوند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده از روغن جدید، تست پوستی پچ انجام شود. در تست پوستی پچ روغن رقیق شده به ناحیه کوچکی از پوست، مانند پشت دست یا بخشی از ساعد مالیده می شود. در صورت خارش، قرمزی یا خشکی پوست از روغن استفاده نکنید.
  • روغن های ضروری ممکن است با برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و محرک ها تداخل داشته باشند. افرادی که داروهای تجویزی مصرف می کنند باید قبل از استفاده از اسانس با پزشک خود مشورت کنند.
  • قبل از انتشار اسانس، حیوانات خانگی، کودکان و زنان باردار را در نظر بگیرید.
عوارض استفاده از روغن برای درد عصبی

سایر درمان های نوروپاتی

درمان دارویی برای نوروپاتی به طور کلی به علت زمینه ای بستگی دارد. به عنوان مثال، کنترل خوب سطح گلوکز خون ممکن است به کاهش علائم در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی کمک کند.

دارو

پزشکان گاهی داروهایی را برای تسکین درد در افراد مبتلا به نوروپاتی تجویز می کنند. این داروها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترامادول، کدئین و هیدروکودون
  • آگونیست های آلفا-2 آدرنرژیک، از جمله کلونیدین و تیزانیدین
  • داروهای ضد افسردگی، مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، و دولوکستین
  • داروهای ضد تشنج، مانند گاباپنتین و لاموتریژین
  • مسکن های موضعی درد، مانند چسب های، اسپری ها و پمادهای لیدوکائین

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) درمانی است که در آن از جریان های الکتریکی برای درمان درد و تسکین اسپاسم عضلانی استفاده می شود.

در درمان TENS الکترودهایی در نواحی آسیب دیده بدن قرار می گیرد. این الکترودها با اتصال به یک دستگاه کوچک جریان الکتریکی ملایمی را به اعصاب ارسال می کنند. افراد می توانند از دستگاه TENS در خانه استفاده کنند.

نویسندگان یک بررسی سیستماتیک در سال 2017 نتوانستند به یک نتیجه قطعی در مورد موثر بودن یا نبودن TENS در تسکین درد نوروپاتیک، برسند. آنها این موضوع را به کیفیت پایین شواهد موجود نسبت دادند و به نیاز به مطالعات بیشتر اشاره کردند.

به گفته برخی از افراد، درد پس از درمان با TENS کاهش یافته است. این روش نسبتاً ایمن است. هنگام استفاده از دستگاه TENS، حتما باید از دستورالعمل های سازنده پیروی شود.

فیزیوتراپی

انجام منظم فیزیوتراپی به کاهش درد نوروپاتیک کمک می کند. درمان های فیزیوتراپی برای نوروپاتی بر بهبود قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و تعادل تمرکز دارد.

متخصص فیزیوتراپی یا سایر متخصصان خدمات درمانی با فرد بیمار برای ایجاد یک روتین ورزشی مناسب کار خواهند کرد.

درمان نوروپاتی

علل نوروپاتی

علل بسیاری برای نوروپاتی وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

نوروپاتی بسته به اینکه عصب درگیر بر کدام اعصاب تأثیر می گذارد، می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : تشخیص و درمان عصب تحت فشار در دست (دست درد عصبی)

علائم نوروپاتی

علائم نوروپاتی شامل موارد زیر است:

  • بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا احساس سوزش در اندام ها، مانند دست ها و پاها
  • کاهش یا افزایش بیش از حد حساسیت به لمس
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در راه رفتن
  • اسپاسم عضلانی
  • مشکلات گوارشی
  • تعرق شدید
  • مشکل در بلع

خلاصه

درد نوروپاتیک، نوعی درد است که در نتیجه عارضه های درگیر کننده اعصاب ایجاد می شود. نوروپاتی محیطی در افراد مبتلا به دیابت رایج است و می تواند باعث درد، گزگز و بی حسی در دست ها و پاها شود.

تحقیقات محدود نشان می دهد که برخی روغن های ضروری خاص به تسکین انواع خاصی از درد و التهاب کمک می کنند. با این حال، بسیاری از مطالعات بر روی حیوانات انجام شده یا در آنها به طور خاص، اثرات اسانس ها بر درد نوروپاتیک مورد بررسی قرار نگرفته است.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

علائم و علل فیشر مقعد یا شقاق مقعد
حذف سلول های مرده و لایه برداری پوست صورت
keyboard_arrow_up