تفاوت میگرن با سردرد چیست؟

تفاوت میگرن با سردرد

تفاوت میگرن با سردرد

بسیاری از ما با درد ضربان دار در شقیقه ها آشنا هستیم. گاها این دردها را با میگرن اشتباه می گیریم، اما آیا سردرد و میگرن علائمی یکسان دارند؟

 به گفته متخصصان بیش از 37 میلیون مرد، زن و کودک در ایالات متحده دچار میگرن هستند، اما تشخیص بیماری و درمان در کمتر از 5 درصد از مبتلایان به طور دقیق صورت گرفته است.

هنگامی که اکثر مردم اصطلاح میگرن را می شنوند، اغلب به یک سردرد شدید فکر می کنند. اما سردرد تنها یکی از علائم میگرن است و می تواند از نظر شدت و مدت متفاوت باشد.

میگرن یک سردرد متوسط ​​تا شدید است که بین ۲ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد و معمولاً ۲ تا ۴ بار در ماه رخ می‌دهد.

قبل از اینکه درد خود را به عنوان یک سردرد معمولی قلمداد کنید، از فرق بین سردرد و میگرن آگاه شوید. دانستن تفاوت‌های کلیدی آن‌ها می‌تواند باعث آرامش تان شود. برای تشخیص و درمان علائم میگرن و سردرد شدید می توانید به کلینیک یادمان طب در تهران مراجعه کنید.

انواع و علل سردرد

سردرد انواع مختلفی دارد، بنابراین شناسایی محل و ماهیت درد می تواند به تعیین علت کمک کند.

برخی از رایج ترین انواع عبارتند از:

  • سردردهای تنشی : درد ناشی از سردردهای تنشی معمولا در هر دو طرف سر پخش می شود، اغلب از پشت سر شروع شده و به جلو می خزد. این شایع ترین شکل سردرد است. خستگی چشم، استرس و گرسنگی اغلب از علل سردرد تنشی هستند و می توانند مزمن باشند.
  • سردردهای سینوسی : این سردردها اغلب زمان بیماری یا احساس گرفتگی مجاری تنفسی بروز می کنند. آنها به دلیل تورم در ناحیه سینوسی ایجاد می شوند و در نتیجه درد پشت گونه ها، بینی و چشم ها است. درد اغلب پس از بیدار شدن از خواب در صبح و هنگام خم شدن به جلو، بدتر می شود.
  • سردردهای خوشه‌ای : این سردردها معمولاً بسیار دردناک هستند و به‌صورت «خوشه‌ای» رخ می‌دهند، به این معنا که هر روز (معمولاً در یک زمان یکسان) اتفاق می‌افتند، گاهی اوقات برای ماه‌ها چندین بار در روز.

سردردهای خوشه‌ای در نتیجه گشاد شدن رگ های خونی مغز به دلیل آزاد شدن سروتونین و هیستامین ها رخ می دهند. دلیل این سردردها می تواند فعالیت بدنی، نورهای روشن یا حتی ارتفاع باشد.

انواع میگرن

میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری عصبی است که مسیرهای عصبی و مواد شیمیایی بدن را درگیر می کند.

تغییر در فعالیت مغز بر خون و بافت‌های مغز تأثیر گذاشته و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم می‌شود. علاوه بر سر درد شدید، مبتلایان به میگرن ممکن است برخی یا همه علائم زیر را تجربه کنند:

  • حالت تهوع
  • افزایش حساسیت به نور، صدا یا بوها
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط

یک دوره میگرن در چهار مرحله مختلف رخ می دهد، اما همه افراد هر چهار مرحله را تجربه نمی کنند. مراحل به صورت زیر است:

  • فاز پرودروم : گاهی به آن مرحله پیش از سردرد می گویند، این مرحله دارای علائم بدون دردی است که ساعت ها یا روزها قبل از شروع میگرن رخ می دهد. نوسانات خلقی، میل به غذا و سفتی گردن نمونه ایی از این علائم هستند.
  • فاز اورا (aura) : اورا به اختلالات حسی اطلاق می شود که قبل یا در طول میگرن رخ می دهد. در فاز اورا ممکن است، بینایی، لامسه یا گفتار فرد تحت تاثیر قرار گیرد. همه کسانی که از میگرن رنج می برند، فاز اورا را تجربه نمی کنند. نمونه‌هایی از مشکلات فاز اورا عبارتند از تاری دید، نقاط کوری که به مرور زمان گسترش می‌یابند، بی‌حسی در بازو و گفتار نامنظم یا درهم.
  • فاز سردرد : زمانی است که معمولا درد بروز می کند که از خفیف تا ناتوان کننده متغیر است. فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض نور، صدا و بوها ممکن است درد را بدتر کند. با این حال، برخی از افراد بدون داشتن سردرد دچار میگرن می شوند.
  • فاز پست درومال : مرحله پایانی زمانی است که درد کاهش یابد. افراد معمولا در این مرحله احساس خستگی، سردرگمی یا به طور کلی ناخوشی می کنند.

بیشتر بخوانید : میگرن کودکان

علل میگرن

اگرچه دلایل سردردها معمولاً به راحتی قابل تشخیص هستند، میگرن با وجود داشتن محرک های شناحته شده، هیچ علت مشخصی ندارد. اگر از میگرن رنج می برید، احتمالا متوجه شده اید که عوامل خاصی باعث شروع آن می شوند.

محرک ها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند، مانند:

  • تغییرات جنسیتی و هورمونی : زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند. چرخه های قاعدگی و تغییرات هورمونی یکی از عوامل شروع میگرن در زنان است.
  • آلرژی : که به آن رینیت آلرژیک یا تب یونجه نیز می گویند، باعث تحریک و التهاب در بدن می شود. از آنجایی که میگرن با التهاب رگ های خونی مرتبط است، آلرژی برای برخی افراد یک محرک شناخته شده به حساب می آید.
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک : افرادی که اعضای خانواده شان از میگرن رنج می برند، بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند. دانشمندان یک جهش ژنتیکی را کشف کرده اند که معمولا در بدن افراد مبتلا به شایع ترین نوع میگرن وجود دارد.
  • محرک های محیطی : این دسته شامل طیف گسترده ای از محرک ها، مانند تغییرات آب و هوا، استرس، غذا، بو و کمبود خواب است.
درمان میگرن و سردرد

درمان میگرن و سردرد

اگرچه هیچ درمان خاصی برای سردرد و میگرن وجود ندارد، اما با مصرف داروها و تغییر شیوه زندگی می توان به درمان علائم و جلوگیری از حملات بعدی کمک کرد.

داروهای بدون نسخه

داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین برای سردرد یا میگرن خفیف مفید هستند. قرص میگرن اکسدرین (Excedrin® Migraine) یکی دیگر از گزینه های OTC عالی است که برای بیماران مبتلا به میگرن به خوبی کار می کند. کافئین نیز موثر است.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که ملاتونین ممکن است به پیشگیری از میگرن و سردردهای خوشه ای کمک کند. از آنجایی که دوز مناسب بسته به شرایط و فرد متفاوت است، در مورد استفاده از این درمان با پزشک مشورت کنید.

داروهای تجویزی

اگر به طور منظم میگرن های متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنید، درمان های OTC برای مدیریت علائم کافی نیستند. داروهای تجویزی به کاهش شدت میگرن و جلوگیری از بروز آن در آینده کمک می کنند. داروهای تجویزی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • داروهای فشار خون، مانند مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد تشنج
  • تزریق سم بوتولینوم A (بوتاکس)

بیشتر بخوانید : داروهای ضد اضطراب و استرس

پیشگیری از میگرن

با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند موارد زیر می توان از برخی انواع سردرد و میگرن پیشگیری کرد.

  • ورزش منظم
  • ایجاد تغییرات در رژیم غذایی برای پرهیز از غذاهای محرک
  • بهبود عادات خواب
  • تمرین تکنیک های تمدد اعصاب، مانند یوگا و مدیتیشن

با داشتن دفترچه یادداشت میگرن یا سردرد می توانید الگوها را ردیابی و محرک ها را شناسایی کنید. به مواردی مانند روز و ساعت شروع سردرد یا میگرن، محیط اطراف و فعالیت قبل از شروع علائم و مدت زمان ادامه درد توجه کنید.

این اطلاعات می‌تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا برای دوری از محرک‌ها و کاهش دفعات میگرن یا سردرد، برنامه ای ایجاد کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

خواب، رویا و توهم در خواب آنچه باید بدانیم
علت خستگی و بی حالی مداوم و همیشگی + علائم آن
keyboard_arrow_up