درد زیاد میگرن | چرا درد حملات میگرن انقدر زیاد است؟

حملات میگرنی

علت درد حملات میگرنی

درد شدید و ضربان ‌دار حملات میگرنی، ناشی از واکنش‌های شیمیایی و هورمونی در مغز است. باید بررسی کنید که درد چگونه شروع می شود و چگونه می توانید آن را متوقف کنید.

در طول حمله میگرن، احساس درد از طریق عصب سه قلو پخش می شود. عصب سه قلو از مغز شروع شده و در سراسر صورت منشعب می شود.

علیرغم اینکه میگرن یک بیماری شایع است – طبق تخمین موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، بیش از 10 درصد از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند – تا همین اواخر به خوبی شناخته نشده بود.

میگرن چیزی فراتر از سردرد است. این یک بیماری عصبی است که از مغز شروع می شود.

به گفته انجمن اختلالات میگرن، سیستم عصبی افراد مبتلا به میگرن بیش از حد حساس است و به محرک های خاصی واکنش نشان می دهد: استرس، نوسانات هورمونی، کمبود خواب، کم آبی بدن، یا غذاها یا نوشیدنی های خاص.

در گذشته، پزشکان معتقد بودند علائم میگرن به دلیل نوسانات جریان خون در مغز است. اما اکنون، محققان ثابت کرده‌اند که درد و سایر علائم حمله میگرنی به دلیل ترکیبی از ترکیبات شیمیایی و هورمون‌هایی مانند سروتونین و استروژن است. برای دریافت نوبت حضوری جهت درمان حملات میگرنی می توانید با کلینیک یادمان تب در تهران تماس بگیرید.

علائم حملات میگرنی

این محرک‌ها برای هرکسی متفاوت است، اما سلسله ای از رویدادها را به دنبال دارد: عصب سه‌قلو، که از مغز گسترش یافته و انشعابات آن به سرتاسر صورت می رود، ملتهب و بزرگ می‌شود. نتیجه پخش شدن احساس درد بین صورت و مغز خواهد بود.

این درد اغلب ضربان‌دار و معمولاً در یک طرف سر است؛ جایی که شریان تری‌ژمینال گشاد می‌شود.

با این حال، سر درد می تواند آنقدر شدید باشد که باعث ایجاد علائم دیگر میگرن مانند حالت تهوع شود. بیشتر افراد مبتلا به میگرن می‌گویند: «من استفراغ نکردم، اما انقدر در معده‌ام حس بدی داشتم که فکر می‌کردم این کار را می‌کنم».

یکی دیگر از علائم رایج میگرن، حساسیت به نور است که به آن فتوفوبیا نیز می گویند. در طول حمله میگرن، ممکن است نور با فعال کردن سلول‌های عصبی بین چشم‌ها و در برخی از نواحی مغز، درد را بدتر کند.

بیشتر بخوانید : تفاوت میگرن با سردرد چیست؟

بر اساس مطالعه ای که در مجله اروپایی علوم اعصاب در سال 2021 منتشر شد، فونو فوبیا یا حساسیت به صدا ممکن است به دلیل تحریک عصبی در ساقه مغز باشد.

تعداد کمی از افراد مبتلا به میگرن، اورا را تجربه می کنند – که اختلالات بینایی، مانند دیدن خطوط زیگزاگ یا نور چشمک زن یا از دست دادن موقت بینایی، اندکی قبل از شروع درد است.

علت اورا ایجاد یک موج شیمیایی یا الکتریکی در سراسر مغز در مراکز گفتار یا مناطق پردازش سیگنال های حسی یا کنترل کننده حرکات، است.

برخی از افراد اختلالات عصبی مانند سوزن سوزن شدن در صورت یا بازوها یا به ندرت مشکل در صحبت کردن را تجربه می کنند. اگرچه هر یک از این علائم می تواند نگران کننده باشد، اما اورا به مغز آسیب نمی رساند.

چگونه حملات دردناک میگرنی را متوقف و از آن جلوگیری کنیم

چگونه حملات دردناک میگرنی را متوقف و از آن جلوگیری کنیم

به محض احساس کردن شروع حملات میگرنی، سعی کنید آن را متوقف کنید. اعتقاد بر این است که درمان اولیه حمله میگرن مؤثرترین راهبرد می باشد.

احتمالا بتوان حمله میگرنی را با داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن یا یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن متوقف کرد یا آن را به حداقل رسانید.

با احتیاط از آنها استفاده کنید، زیرا مصرف بیش از حد آنها – بیش از 15 روز در ماه – می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود.

اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نبودند، با پزشک خود در مورد نسخه ای برای یک داروی میگرن مانند تریپتان یا مهارکننده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) صحبت کنید.

تریپتان ها با منقبض کردن شریان سه قلو و در نتیجه مسدود کردن مسیرهای درد به مغز اثر می گذارند، اما از آنجا که آنها سایر شریان ها را نیز منقبض می کنند، می توانند عوارض جانبی مانند برافروختگی صورت یا گرفتگی قفسه سینه ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید : 7 راه‌کار برای کاهش درد شدید میگرن

مهارکننده های CGRP، پروتئین CGRP را که در انتقال حس درد در طول حمله میگرنی نقش دارد، مهار می کنند و معمولاً عوارض جانبی ندارند.

اگر در ماه دچار دو میگرن ناتوان کننده یا چهار روز سردرد میگرنی می شوید، برای تعیین دقیق درمان های پیشگیرانه، به یک متخصص مغز و اعصاب، متخصص درد یا متخصص سردرد مراجعه کنید.

معمولا مصرف داروهای پیشگیرانه تجویزی، از جمله مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم، داروهای ضد تشنج، تزریق سم بوتولینوم و مهارکننده های CGRP موثر است.

با درمان مناسب، می توان برخی از حملات میگرنی را از بین برد و درد ناشی از آن را کاهش داد.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️