علت سردرد بعد از ورزش و روش های پیشگیری

علت سردرد بعد از ورزش و روش های پیشگیری

آیا تا به حال پس از ورزش کردن دچار سردرد شده‌اید؟ علت سردرد بعد از ورزش چیست؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته‌اید خیلی نگران نباشید زیرا سردرد بعد از ورزش کردن مورد شایعی است.

به برخی از افراد پس از دویدن حالتی به نام سرخوشی دویدن دست می دهد که یک حالت سرخوشی یا آرامش موقتی است، اما برخی دیگر پس از دویدن دچار سردرد می‌شوند.

سردرد ناشی از ورزش کردن یا فعالیت بدنی برای اولین بار در تحقیقاتی که در سال ۱۹۶۸ انجام شد، مورد بررسی قرار گرفت. این سردردها در حین یا پس از فعالیت بدنی شدید و سنگین مانند دویدن، عطسه شدید، بلند کردن بار سنگین یا رابطه جنسی به وجود می‌آیند.

در حالی که علائم این سردردها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما معمولاً به صورت درد ضربان‌داری در دو طرف سر که برخی آن را شبیه میگرن می‌دانند، توصیف می‌شود.

این سردردها از چند دقیقه تا چند روز طول می کشند. برخی افراد نیز این سردردها را در چند دوره تجربه می‌کنند.

سردردهای پس از ورزش کردن ممکن است به دلایل مختلف، برای هر کسی رخ دهد. ویژگی این سردردها معمولاً درد ضربان‌داری در دو طرف سر است. گاهی سردرد پس از چند دقیقه از بین می‌رود و گاهی تا چند روز باقی می‌ماند.

علت سردرد بعد از ورزش چیست؟

علت سردرد بعد از ورزش چیست؟

چهار علت سردرد در حین و بعد از ورزش کردن عبارتند از:

ورزش شدید و مداوم

این سردردها به صورت درد ضربان‌دار و دردی شبیه میگرن در تمام سر توصیف می‌شوند که بین ۵ دقیقه تا ۴۸ ساعت باقی می‌مانند. سردرد ناشی از ورزش کردن شدید می‌تواند باعث استفراغ کردن و مشکلات بینایی نیز بشود. در نتیجه نباید آنها را نادیده بگیرید.

وضعیت بدنی نامناسب

وضعیت بدنی نامناس ، استرس و روش نادرست ورزش کردن باعث تنش جسمی و منجر به سردرد می‌شود. به نکات مربوط به روش درست دویدن و شایع‌ترین اشتباهات در هنگام انجام تمرینات ورزشی که با وزن خود بدن کار می کنند، مثل شنا، دراز و نشست و بارفیکس، توجه کنید.

برای آرام کردن عضلات گردن و تسکین درد آن از کشش ، ماساژ و گرما استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : تفاوت میگرن با سردرد چیست؟

کم آبی بدن

کم آبی بدن رایج ترین علت سردرد بعد از ورزش کردن است. با محاسبه مقدار آبی که هر روز مصرف می‌کنید و مقایسه آن با مقدار مایعات مورد نیاز بدن، از کم آب شدن بدن جلوگیری کنید.

قند خون پایین

سردرد پس از ورزش، خود به اندازه کافی آزاردهنده هست، اما در صورت پایین آمدن قند خون و خالی شدن ذخیره انرژی بدن، احتمال همراه شدن آن با ضعف، سرگیجه، عدم تعادل یا حتی حالت تهوع نیز وجود دارد.

در صورت وجود علائم ذکر شده در بالا، باید ورزش کردن را متوقف کنید. با مصرف بیشتر کربوهیدرات‌ها می‌توانید انرژی از دست رفته را بازیابی کرده و سطح قند خون را بالا بیاورید.

برخی خوردنی‌ها نیز در ایجاد یا تشدید سردرد و میگرن موثر هستند. البته تاثیر آنها معمولاً در ترکیب با سایر دلایل ایجاد می‌شود. خوراکی‌های زیر پتانسیل شروع سردرد را دارند:

  • الکل
  • شکلات
  • کافئین
  • پنیر قدیمی
  • غذاهایی که مقدار زیادی مونو سدیم گلوتامات، شیرین کننده‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده مانند نیترات‌ها یا نیتریت‌ها دارند.

بیماری هایی که باعث سردرد بعد از ورزش می شوند

برخی افراد ممکن است به علت ابتلا به یک بیماری علائم ناخوشایندی را تجربه کنند. این بیماری می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. در موارد شروع سردرد پس از دویدن، احتمال ابتلا به بیماری باید در نظر گرفته شود.

سینوزیت

سردرد پس از فعالیت جسمی می‌تواند نشانه التهاب در سینوس‌ها باشد. ورزشکاران اغلب قبل از تمرین احساس ناخوشی می‌کنند و پس از فعالیت حالشان حتی بدتر نیز می‌شود.

بالا رفتن دمای بدن، درد در لوپ جلویی و ناحیه بینی و وجود مخاط در مجرای بینی از دیگر علائم احتمالی این عارضه هستند.

فشار خون بالا

بالا رفتن فشار خون هنگام فعالیت عادی است اما با استراحت کردن باید سریعاً به سطح نرمال برگردد.

سردرد پس از ورزش کردن می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلی در سیستم عروقی باشد. احتمال ابتلا به فشار خون پنهان نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید : سردرد خوشه ای چیست؟ درمان و انواع آن

فشار داخل جمجمه‌ای بالا

سردرد پس از ورزش می‌تواند نشانه‌ای از افزایش فشار داخل جمجمه‌ای باشد. این مشکل در اثر وارد شدن ضربه به جمجمه و همچنین بیماری عفونی ایجاد می‌شود.

علائمی مانند سرگیجه، استفراغ و حالت تهوع احتمال وجود مشکلات مربوط به فشار داخل جمجمه‌ای را ایجاد می‌کنند.

آترواسکلروز سر و گردن

با رسوب کلسترولی در رگ ها، خاصیت ارتجاعی رگ ها کم تر و در نتیجه پاکسازی کاهش می یابد. فعالیت بدنی جریان خون را تسریع می کند، اما از آنجا که این رگ های خونی قادر به عبور طبیعی خون نیستند، فرد بعد از ورزش دچار سردرد می شود.

استئوکندروز گردن

این عارضه با سرگیجه، سیاهی چشم، شنیدن صدا در گوش مشخص می شود. این سردرد ضربان‌دار و بسیار شدید است.

علت سردرد بعد از ورزش سنگین

پیشگیری از سردرد بعد از ورزش

سردردهای ناشی از فعالیت بدنی اغلب در صورت گرم نکردن بدن، فشار جسمی زیاد یا گرم شدن بیش از حد بدن به وجود می آیند. در نتیجه قرار گرفتن در محیطی با دمای بالا، چه فضای بسته و چه فضای باز باشد، یا رفتن به ارتفاعات بالا مانند کوهنوردی نیز احتمال دچار شدن به سردرد را ایجاد می‌کنند.

یک راه برای پیشگیری از سردردهای ناشی از فعالیت بدنی، کاهش شدت ورزش‌ها یا فعالیت‌هاست. توصیه های مربوط به دویدن در تابستان، راه‌هایی را برای مقابله با گرما و پیشگیری از کم آبی بدن ارائه می‌دهند.

در طول روز آب کافی بنوشید. برای تنوع می‌توانید از نوشیدنی‌های ورزشی مخصوص که بدن را هیدراته نگه می‌دارند و ریز مغذی های مهم را برای بدن فراهم می‌کنند، استفاده کنید.

نتیجه

سردردهای ناشی از ورزش کردن در میان کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند مشکل شایعی است.

برای مدیریت سردردهای مرتبط با فعالیت بدنی و ورزش ، گرم کردن و سرد کردن مناسب بدن قبل و بعد از هر بار ورزش کردن ، هیدراته ماندن ، اجتناب از فعالیت بدنی سنگین و خستگی شدن زیاد و توجه به واکنش بدن اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این داروهای مسکن بدون نسخه ، درمان‌های طبیعی و ماساژ تراپی می‌توانند به تسکین سردرد کمک کنند. نکته آخر توجه به اهمیت استفاده از تکنیک‌های آرامسازی برای مدیریت استرس و کاهش سردردهای ناشی از تنش می‌باشد.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینیک ۰۲۱۸۸۵۷۱۵۲۳ و ۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری

برای دریافت مشاوره رایگان و یا دریافت نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تلفن 021-88073136
شماره موبایل 09304182098
نظرات و پرسش های شما
پاسخگوی سوالات شما هستیم

تاکنون دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید ☝️